Påverkad

Jag vet inte om man ska skriva om sina tillkortakommanden men idag väljer jag att berätta om förmiddagens upplevelser.

Det är så trivialt som tandläkarbesök. Det är inget jag tycker om. Jag vet att det är fånigt men jag blir stressade i kroppen trots att det sitter i skallen. Nu har jag bestämt mig för att ta tag i tand/munhälsan och det har visat sig vara mer än nödvändigt. Jag har mer problem än jag vetat om och varje besök har nya överraskningar.

Idag var ännu en dag där problem med dåliga prognoser uppdagades. Personalen är bra, men jag ligger totalt spänd under hela behandlingen, blundar och försöker slappna av och tänka på annat. Efteråt är jag rejält påverkad. Jag känner urlakad och har ingen riktig koll på tankarna. Tackar och går.

Det var nära att jag missade att betala, det fanns inte i mina tankar, jag var bara så glad över att dagens besök var över. När jag handlade efteråt kunde jag knappt minnas vad jag skulle ha. Jag ska inte använda ord som förvirrad men ändå inte mig själv, inte huvudet på skaft.

Det är så fånigt att ett tandläkarbesök ska påverka mig och min dag. Det är inget jag är stolt över. Men nu har jag i alla fall tagit mig över tröskeln att erkänna de. Ett steg på vägen!

20151028_101113

10 thoughts on “Påverkad

  1. Det är inte alls fånigt! Alla har vi säkert några saker som får oss att känna det så. Själv har jag betalaräkningsångest. Jag förstår ärligt talat inte varför för jag har aldrig ont om pengar men varje gång innan räkningarna ska betalas får jag handsvett, det dunkar i öronen och jag får hjärtklappning. När jag är klar känns det som jag joggat en mil i regn och jag sitter lätt skakande på stolen framför datorn. .
    Undrar hur hjärnan fungerar?

  2. Ett bra steg. Jag tror att det kan vara bra att erkänna sina tillkortakommanden för sig själv. Då kan man göra något åt dem, om man vill och kan det. Ibland räcker det med att bara konstatera och acceptera att man reagerar på vissa sätt i vissa situationer. Jag skäms över att jag inte besökt någon tandläkare på många år. Det är något som jag borde ändra på.
    Hoppas att dina tandproblem löser sig på bästa sätt.

  3. Jag ser alltid till att få massor av bedövning och accepterar ingenting som gör ont. Då får de bedöva mer eller använda något annat verktyg!

    • Jodå, jag fick rejäl bedömning, den satt i länge. Problemet här är att det inte finns andra verktyg, att det kräver obehag om det överhuvudtaget ska lyckas .

  4. Tandläkarångest har många, tror jag. En ung man jag arbetar tillsammans med pratade om det någon natt…. Han menar att han sköter sina tänder klanderfritt för att slippa gå till tandläkaren. Det är ju gott det, trots det vore det säkert bra med någon årlig koll av proffs Men nej, han vill inte! Jag själv har tyckt det varit obehagligt…. Älskar inte att gå dit idag heller, men mer låg stressnivå. Munnen är väldigt intimt att släppa in någon annan i…. 🙂

  5. Jag hatar tandläkaren, så jag sköter både tänderna och besöken så noga jag kan för att slippa större ingrepp. Lagade senast för 15 år sedan, då fick jag lugnande (benzo) och femtio minuter kändes som fem, om man inte har missbruksproblem är det att rekommendera för den som är rädd. Fråga din tandläkare.

    • Oj, det låter allvarligt. Jag är egentligen inte rädd, det är mer av en oro och obehagskänsla. Jag fixar det. Men det verkar vara utbrett – att bli påverkad av dessa besök.

Kommentera

