Berget bakom huset

Berget bakom huset” av Joyce Maynard har sysselsatt mig det senaste dagarna. Boken ska läsas inför onsdagens bokcirkelträff och det har varit en seg uppgift.

Stora delar av boken utspelar sig i slutet av 70-talet där två unga systrar finns i berättelsens kärna. Det handlar om deras systerskap, deras beundran till sin pappa som utreder en serie mord som begås i området nära deras hem. Det berättas från den ena systerns perspektiv, och även om hur hon som vuxen ser tillbaka och agerar i nutid.

Jag har sett att den anges som en thriller men det här är främst en bok om systerskap och beteenden i tidiga tonår. Min läsupplevelse är inte så angenäm. Jag tycker att det finns något intressant i historien men den är seg, men mång och långa transportsträckor och man undrar om de någonsin kommer att komma till saken. Jag är tveksam till språket och hade förväntat mig en mer välskriven bok. Därför är detta inget jag kan rekommendera. Men jag ser fram emot att få diskutera med min bokcirkel. Det ska bli intressant om hur de andra uppfattar boken.

fika

 

 

3 thoughts on “Berget bakom huset

  1. Ping: Boksamtal i mindre grupp | På Gång

Kommentera

