Presidenterna

Igår var lyckan stor då jag hade lyckats fånga en gratisbiljett till ett genrep av ”Presidenterna” på Dramatens lilla scen. Det känns lite ovant att gå på teater kl 12.00 men när jag val satt i salongen så kändes allt bra.

I ”Presidenterna” spela Stina Ekblad, Lena Endre och Ingela Olsson, vilket innebär några av landets främsta kvinnliga skådespelare. Det är en fröjd att se på bra agerande. Bara det är värt att se pjäsen.

Pjäsen är skriven av Werner Schwab och handlar om tre städerskor och deras tankar om livet. Det handlar en hel del om avföring men förstås mycket annat med. Det finns ett djup i pjäsens budskap som innehåller en del klokskap.

Det finns sektioner i pjäsen som är så äckliga att jag nästan mådde illa. Men det finns ännu mer av humor. Jag skrattade så innerligt, och tårarna rann. Så fantastiskt kul. Men så kommer ett slut som är märkligt. Och jag vet inte om jag vågar rekommendera.

Men jo, det är bra. Kanske inte att alla gillar. Men det är riktigt bra.

Kommentera

