Ny skrivrutin

Efter att en novellsamling gått iväg till en lektör, har jag nu slängt mig över ett manus till en roman som jag vill slutföra. Jag har fått börja med att gå igenom struktur, få en bild över hur jag ska lägga upp arbetet, texter som behöver kompletteras och hur jag ska ta mig vidare i berättelsen. Det går bra. Jag har en god känsla för detta manus.

14725714_10154563572339035_7002107446885276931_nIdag har jag suttit på biblioteket och skrivit. Det har mest varit kompletteringar i befintliga textavsnitt men även en del nytt. Det går sakta, mycket sakta framåt.  Det slog mig att det kanske är skillnad på hur jag skriver noveller och romaner. Kanske att jag inte kan låta värka på vissa meningar på samma sätt i en roman som jag gör i en novell. Men jag vill ju har kvalitet, inget slarv. Måste fundera på detta lite mer.

Är i alla fall glad att jag är igång. På riktigt.

 

5 thoughts on “Ny skrivrutin

  1. Hej vad det går! Jättekul att följa dig.
    Jag tycker absolut det ska värkas kring varje mening i en roman på samma vis som i en novell, fast inte på råmanusstadiet – det är redigeringens härliga lyx. Att karva fram diamanten ur kolbiten. Varje mening är en gnistrande facett!

Kommentera

