Kappan & Näsan

img_61171Kappan & Näsan är två noveller av Nikolaj Gogol som samsas i en liten pocketbok. Gogol levde på 1800-talets första hälft och var en ”ukrainskfödd rysk dramatiker, roman- och novellförfattare”.

Kappan är en ganska sorglig historia om en mycket fattig man i ett mycket strukturellt samhälle. Språket är härligt formellt och lite omständligt. Jag gillar det, för mig påminner det Tage Danielssons stil. Men när jag sedan läser Näsan, så blir jag mer tveksam. En man vaknar upp en dag utan näsa. Och näsan går omkring på stan som statsråd. Nja, det faller inte mig i smaken.

Jag tänker att denna läsningen berikar min allmänbildning. Däremot behöver ingen rusa till bokhandels för att få tag denna bok.

Kommentera

