Medicinen

img_6062Medicinen” av Hans Koppel är en kort och lättläst roman. Det är ett rakt språk utan onödiga detaljer. Det är mycket humor, sarkasm, sex och kön. Den beskrivs som en satirisk chic-lit och det kan kanske stämma.

Berättelsen handlar om en sliten tvåbarnsmamma som inte säger ifrån. Det är många som sliter henne. För att finansiera en resa som hon lovat sina barn, går hon med i ett försöksprojekt för en ny medicin. Det får saker att hända.

Eftersom jag är en ganska pryd flicka är det lite förmycket kropp och sex för mig. Samtidigt finns det annat i berättelsen som lockar. Det handlar om relationer på en arbetsplats, gruppdynamik och härskartekniker. Allt beskrivs på ett tydligt och enkelt sätt.

Boken är tydligen filmatiserad av Colin Nutley, därav Helena Bergström på omslaget. Jag har inte hört om filmen, inte sett den, kommer inte att se den och kommer heller inte att rekommendera boken. Ändå är jag glad att jag läst den. Och jag anar att delar av den kommer att fastna i mitt minne och dröja sig kvar.

4 thoughts on “Medicinen

  1. Ping: Medicinen | På Gång

Kommentera

