En annan tid, en annan värld

Tänker tillbaka på helgen för två månader sedan. Då var jag nyss hemkommen från almedalsveckan i Visby, lite trött och med insikten om flera veckors arbete innan semestern skulle ta vid. Idag känns det så extremt avlägset. Som om det var en annan tid, en annan värld, en annan jag.

Sedan jag tog emot beskedet om min brorsons död, är inget sig likt. Inte jag, inte min familj, inte den framtidstro vi hade.

Tiden har både rusat på och segat sig sakta fram. Å ena sidan så känns det som att det är väldigt länge sedan som tiden före fanns, å anda sidan var det alldeles nyss som det fruktansvärda hände. Mest känns den gamla tiden avlägsen, så avlägset så att jag inte minns allt som hänt. Mycket ligger i någon form av dimma, annat känns helt oviktigt och därmed inte värt att lägga på minnet.

Nu är jag en annan, i en annan tid, en annan värld med andra erfarenheter och andra värderingar.

Vem är jag egentligen? Vem har jag blivit? Eller är det bara andra sidor som kommit fram, djupnat, tagit mer plats?

Det här tänker jag utforska mer. Jag har inte alla svar, men jag tänker ta reda på dem. Jag kan aldrig gå tillbaka, leva det liv jag levde då. Nu ska jag hitta mitt nya. Mitt rätta.

19 thoughts on “En annan tid, en annan värld

  1. Jag tror att du är något på spåren när du reflekterar kring hur din person helt enkelt öppnat upp sidor som kanske inte har behövts innan. Alla trauman tar sig uttryck på något vis. Och livet är hemskt och hårt, men samtidigt så satans vackert.

    • Allt som händer ger mig nya insikter. En del av det som var viktigt i den ”gamla tiden” är inte viktigt lägre. Annat har blivit så mycket mer värdefullt. Och som du skriver, visst har jag fått känna av de mörka sidorna men det ger även perspektiv på de ljusa. Så mycket som är vackert.
      Och lärdomen – ta hand om dem ni älskar.

  2. När livet ställs på sin spets blir vi medvetna på ett annat sätt. På gott och på ont naturligtvis… Men man inser också vad som är viktigt i livet och vad som verkligen betyder något. Den insikten ska man ta tillvara på.

  3. Lycka till med att hitta ditt nya jag. Det är oerhört sorgligt med barn som dör och för mig obegripligt svårt att greppa. Jag förstår om man aldrig blir den samma igen.

  4. Sorgligt, ofattbart, förändrar människor nära, både i varandet och tänkandet. Trots allt läser jag in någon slags framtidstro i ditt inlägg. Härligt mitt i sorgen. Det är nog så livet är – en blandning av olika händelser och känslor.

    • Du har rätt, allt som hänt visar på vikten av att ta vara på tiden, på det man har. Det vill jag göra nu. Det finns en framtidstro, kanske lite mer oviss än tidigare, men desto mer spännande.

Kommentera

