Möja

IMG_5977Envist vill jag hävda att jag är en skogsmulle som inte längtar till havet. Ändå känner jag stor harmoni när jag får åka båt i skärgården. Idag blev det en tur till Möja, en båtresa på drygt tre timmar och med en lite för kort stund i land innan hemresan.

Möja hade inte särskilt mycket att erbjuda den sensommardag. Det kändes igenbommat och igenväxt, åtminstone där jag var. Nästan lite ödsligt. Å andra sidan var det strålande sol, varma vindar – en riktigt fin sommardag med dryga 20 grader. Färger och dofter känns så markanta i solen, som naturen vill visa allt sitt vackra. Så helheten av dagen är helt underbar.

Förra året vid en liknande resa, så var min tanke att få åka ut i skärgården under hösten men det blev aldrig av. Jag vill gärna få uppleva höstfärgerna – gult och rött som glittrande guld och det silverskimrande havet. Jag vill ha det klara, det friska, det karga och det vilda. Så tänker jag fortfarande. Och i år ska det bli av. Det må var en liten längtan, dröm, önskan, vilja eller vad ni vill kalla det. Men den ska jag inte försaka, skjuta upp eller missa. Jag ska ta vara på dagen, på stund, på alla nu.

IMG_5995

6 thoughts on “Möja

  1. Havet och skogen är härliga att vistas i eller vid, tycker jag. Jag har litet svårt vad jag gillar mest… Havet ger mig något inombords, det ger mig känsla av oändlighet på något sätt när jag blickar ut över det. Bruset från havet en blåsig höstdag eller kluckandet en stilla sommardag, å vad jag gillar det.

    Skogens lugn och ro, dofter, suset från trädkronorna, växterna osv det är grejer det med! Tur det finns både ock.

    Båtressor som du berättar om dem är härligt… allra helst om solen skiner och att det är en varm sommardag!

Kommentera

