Ännu mer av Sigtuna Litteraturfestival

IMG_5930Sigtuna Litteraturfestival blev en väldigt fin upplevelse för mig. Nu är jag fylld av inspiration och läslust. Helst av allt vill jag lägga mig på soffan direkt och börja läsa de nyinköpta böckerna.

Att helgen inleddes på bästa sätt har jag redan skrivit om. Jag var inte alls säker på att söndagen skulle hålla samma kvalitet men så blev det. Jag började med att lyssna till Linda Olsson. Den här gången köpte jag hennes nya bok ”En syster i mitt hus” och fick den signerat. Därefter följde några debatter av varierande kvalitet.

IMG_5944Jag avslutade med att lyssna till ett samtal med Anne Enright, en fantastisk kvinna. Jag blev så inspirerad av att lyssna till henne. När hon läste ur sin senaste bok så blev jag totalt hänförd. Enright är irländska och har en superhärlig dialekt, som jag önskar ingick i bokköpet. Med tanke på hennes framgångar så borde jag känna till henne, men det gör jag inte. Nu ska jag läsa allt som finns översatt av henne.

Som grädde på moset så samtalade jag med Enright efteråt. Jag brukar visserligen säga några värmande ord till författaren när jag får en bok signerad. Men bara några ord. Den här gången var det Enright som började prata med mig eftersom hon sett hur engagerat jag lyssnat i publiken. Ett samtal som jag gläds åt och som jag säkert kommer att minnas. Måste redan nu tipsa om Svt:s Babel. Jag tror att Enright är med i kvällens avsnitt.

Nu vill jag först läsa sedan sätta igång med mitt eget skrivande. Att få återuppta mina romanprojekt vore en dröm. Kanske kan den bli sann. Allt som krävs är mod.

3 thoughts on “Ännu mer av Sigtuna Litteraturfestival

  1. Ping: Sammankomsten | På Gång

Kommentera

