SL5 Utvälinge – Farhult – Skäret

IMG_5542Min vandring längst Öresundsleden, en del av Skåneleden (SL) startade i Uvälinge utanför Ängelholm. Jag tog mig dit med buss och hade lite svårt att hitta starten. Det är bara en plats, ingen uppseendeväckande start/målplats. Vandring gick längs strandängar, hedar och genom hagar, passerade ett rikt fågelliv. Man går verkligen nära vattnet, i strandkanten. Längs vägen är det hus och stugor, och det är ofta närhet till vägar. Under vägen mötte jag många pratglada hundägare och betydligt mer tystlåtna.

De finns både toaletter, några caféer och närhet till busshållplats längs vägen. På så sätt finns alla möjligheter till både kortare och längre vandringar. Men man måste kolla öppettider och busstider. En del var stängt eftersom högsäsongen var över.

IMG_5566Efter Farhult, i höjd med Jonstorp, fanns några av sträckan mest minnesvärda upplevelser. Vandringen gick i hagar och en hängbro över ett vattendrag kom som en glad överraskning. I en av de kommande hagarna började markeringar om att vara försiktigt med djuren dyka upp. Jag anade oråd då flera av stolparna med markeringar var nerbufflade.

Så helt plötsligt, är det som att hela marken lyfter, som en gigantisk matta som flyger iväg. Först hörs ett muller; floff, floff, floff. Sedan ett tjatter. Tusentals fåglar lyfter. De hade suttit bakom ett mindre krön och var inte synliga för mig. En av de mäktigaste naturupplevelserna jag varit med om.

Nästa upplevelse var inte lika mäktig. Några tjurar i hagen verkade inte gilla vandrare. Det släppte mig inte med blicken, började gå mig tillmötes. De flesta andra djur i hagarna jag passerade brydde sig inte alls. Jag valde att ta en rejäl omväg genom hagen för att undvika närkontakt med tjurarna. Det gick bra.

Jag upplever att dessa inledande sträckor av leden är några av de vackraste. Lättvandrat och njutbart.

Mer info:
Skåneleden
Öresundleden

IMG_5554

One thought on “SL5 Utvälinge – Farhult – Skäret

  1. Ping: Dela erfarenheter Öresundsleden | På Gång

Kommentera

