SL5 Domsten – Helsingborg – Rydebäck

Ännu en lättvandrad sträcka. Av graderingen av leden får man intrycket av en svårare vandring men så är det inte. Det finns en brant backe vid Sofiero. Dock finns möjlighet att ta en annan väg vid Sofiero. Jag testade inte den så jag vet inte om den är lättare. Det finns ingen sådan information, varken vid skyltar eller på kartan.

Vid det här laget har man vandrat ganska länge med samma utsikt. Bortskämd, jag men det är fint att få komma upp vid Pålsjö gård och då något av skogsutsikt. Därefter gjorde jag en avstickare till stranden i Helsingborg. Lite folkliv lockade.
Det blir en del stadsvandring och även från Råa och till Rydebäck är det asfalt. Ganska hårt för trötta fötter.

IMG_5738Vid Rydebäck var det svårt att hitta vindskyddet. Det finns ingen markering vad jag kunde hitta och svårt att se på kartan. Här ligger vindskyddet relativt skyddat men det är väldigt nära till camping och parkering. Det är liv och rörelse och känns inte så tryggt. Det är ett ganska nedklottrat ställe. En bit bort finns toalett och vatten.

Mer info:
Skåneleden
Öresundsleden

 

One thought on “SL5 Domsten – Helsingborg – Rydebäck

  1. Ping: Dela erfarenheter Öresundsleden | På Gång

Kommentera

