Lära för framtiden

Att vandra Blå leden är en lite dröm som jag närt under de senaste 20 åren. Jag både i Vaxholm under en tid och tänkte att jag någon gång skulle göra vandringen. Den tanken har återkommit många gånger under åren som gått. På senare tid har jag försökt förverkliga den. Jag har funderat på en tvådagars vandring med övernattning. Ryggsäcken har varit packad men jag har blivit stoppas av oväder, fotskador och annat elände. För några veckor sedan trotsade jag sommarhettan och började gå på leden. Det slutade med värmeslag. Det grämde mig mycket att behöva ge upp. Numera ser jag det som en väldigt värdefull lärdom.

Jag är glad att jag lärt mig att:

  1. kunna känna skillnad mellan vanlig trötthet och risk för ohälsa.
    När jag råkade ut för värmeslaget så visste jag inte vad det var. Jag fattade inte. Trodde först att jag hade så himla dålig kondition, att jag var dåligt förberedd, att jag bara var trött. Men något sa mig att jag skulle bryta, att det inte var sunt att fortsätta. Det är jag glad för. Jag trodde jag gav upp, att jag var för lat för att orka kämpa. Men när jag nu har googlat inser jag att det var värre än så. Värmeslag kan gå illa om man inte tar dem på allvar. Att kunna känna skillnaden – när trötthet inte bara är trötthet utan även en risk – det är viktig. Jag har kommit ett steg närmre att lära känna min kropp.
  2. det inte är nödvändigt att gå en hel led, att gå delar är också bra!
    Jag är en person som gärna vill göra saker grundligt och att slutföra på ett korrekt sätt. Jag vill inte fuska. Jag vill gå en hel led, inte delar. Men är det egentligen nödvändigt? Det är ju knappast så att jag ska rapportera in något resultat eller liknade. Jag går ju för min egen skull. Att gå en sträcka är tillräckligt bra. Jag behöver inte prestera mer än så.
  3. lagom är mer njutbart – det finns ingen anledning att gå så långt som möjligt.
    När jag går så går jag länge. Inte så fort men uthålligt och det blir ofta långt. Men varför? Vid de senaste vandringar har jag ofta varit ganska nöjd efter den andra lite längre pausen. De sista km är ofta kämpiga. Ändå kämpar jag på. Att avsluta något tidigare skulle vara betydligt mer lustfullt. Ibland är det ju det som jag vill med vandringen. Att lära mig avsluta i tid skulle ge en mer lustfylld tillvaro.
  4. ta paus – regelbundet innan energin är totalt slut
    Jag blir allt bättre på att ta paus regelbundet. Jag vill ju inte stirra på klockan men i detta fall är det bra att ha en plan för mellis, lunch och middag. Annars går jag till jag är supertrött. Det är mycket bättre att fylla på med energi i tid. En paus behöver inte vara lång. Men den behöver bli av. Korta, regelbundna stopp får mig att gå längre.
  5. choklad ger energi.
    Jag har ofta med mig ganska nyttigt mat, det är det som jag är sugen på när jag vandrar. Vatten, frukt, nötter mm. I söndags hade jag fått med mig choklad i larvigt små bitar. Att ta en liten bit daim, varannan timme gjorde underverk för humöret. Det krävdes verkligen inte mycket men det gav så mycket energi. En bit choklad kan vara stor lycka. Hädanefter ska en påse twist alltid ingå i min packning.

Det är sådana här lärdomar som gör mina vandringar så viktiga för mig. Vandringen i sig kan vara skön för kroppen, vackra vyer och skapa minnen. Det är dock det som jag lär mig om mig själv som jag tar med mig i framtiden. Lärdomarna gäller vandringen men i mångt och mycket gäller de i mitt liv i övrigt. Det är något att tänka på.

IMG_5471

 

10 thoughts on “Lära för framtiden

  1. Det är nog nyttigt att testa sina gränser och inse vad man behöver för att orka ist för att ta slut. I alla sammanhang. Finns varken anledning att vara lat eller en dum trasig hjälte

  2. Skönt för själen och skönt för kroppen, så tänker jag mig en vandring. Sen kan det bli fysiskt ansträngande mellan varven, men det kan ju också vara en njutning.

  3. Det är intressant att testa sina gränser, och ibland måste man nog begå misstag för att kunna lära känna sig själv. Så bra att du valde att stanna, så det inte blev värre.
    Jag blir riktigt sugen på att vandra nu…

Kommentera

