Kvinnan på tåget

IMG_5290Kvinnan på tåget” av Paula Hawkins benämns som en thriller vilket förvånade mig mycket. Det var anledningen till att jag tvekade att läsa men den här berättelsen är, enligt min uppfattning, inse alls spännande. Men jag vill vara tydlig med att detta är en genre jag sällan läser, så jag har inte mycket att jämföra med.

I berättelsen får vi främst följa en kvinna, Rachel, på god väg att bli socialt utslagen. Vi får även insikt i Megan, som snart försvinner, och hennes liv. Därtill finns avsnitt från Anna:s perspektiv, som bor på samma gata som Megan och dessutom är gift med Rachels exman. Vi får följa i olika tidsperspektiv, så det gäller att hänga med i alla turer.

Det här tilltalade inte mig. Det var lite knepigt att hänga med. Jag tycker inte att personporträtten var så tydliga och de kompletterade inte heller varandra. Och jag hittade aldrig nerven, spänningen. Nu vet jag att boken är omtyckt av andra, och det har jag stor respekt för. Men för mig var detta ingen läsupplevelse som jag kommer att minnas.

7 thoughts on “Kvinnan på tåget

  1. Ping: Populära böcker 2016 | På Gång

Kommentera

