Ven

Det var först för några år sedan jag upptäckte att det finns en ö som heter Ven och ligger i Öresund. Som jag minns det, var det en roman som utspelade sig där och som väckte mitt intresse. Men jag kan inte hitta någon sådan bok, så kanske minnet bara leker med mig. Hur som helst så har jag drömt om att resa dit. Men har glömt bort det bland alla andra semester drömmar. Ett sommarprogram med Maj Sjöwall påminde mig och Ven kändes helt rätt för denna semester. Och det var ett, det främsta, skälet till mitt val av Landskrona som semesterort.

Båtresan mellan Landskrona och Ven tar bara 30 minuter men sedan känns det som att man är utomlands. Så mysigt, stillsamt och fint. Verkligen rofyllt. Detta trots alla cyklister som man ser cykla omkring. Cykel är det främsta sättet att ta sig runt på, har aldrig sett så många hyrcyklar tidigare. Men jag valde att  gå till fots. Jag är en vandrare.

IMG_5136Det blev en fin promenad. Ett av ställena jag passerade sålde rapsolja. En vagn vid vägen och det vara bara att välja och lägga pengar en skåra. Fantastiskt att det fungerar!

Ganska snart började det dock mulna på ordentligt och snart kom regnet. Illa för en tjej utan regnkläder. Försökte vänta ut men det kom nya skurar hela tiden. Rejäla skurar Jag kurade under träd men blev genomblöt. Så blev även alla andra, så det blev trångt på alla caféer och restauranger.

Det blev lite för blött för att bli en toppendag. Men jag åker gärna tillbaka. Gärna i solsken, alternativt regnkläder.

IMG_5179

6 thoughts on “Ven

Kommentera

