Kultur i Landskrona

IMG_5226Denna semestertisdag har jag ägnat mig åt en del kultur. Anledningen är så enkel att jag gillar kultur i olika former och jag vill se vad Landskrona har att erbjuda.

Började med Landskrona museum som erbjöd gratis inträde. De har både fasta och tillfälliga utställningar av varierande slag. Denna sommar har de bland annat en mindre utställning om Ingrid Bergman. Trevligt men inget som föll i min smak.

Nästa anhalt blev att gå runt i Citadellområdet. Ståtligt och välbevarat. Jag avstod dock att gå med på en guidad vandring. Historia är inte mitt favoritämne och de tyska turisterna fyllt gruppen mer än väl.

På väg på ett mindre kolonimuseum, kom regnet. Ännu en regnskur som jag nu börjat tröttna på. Hela området med kolonilotter är helt fantastiskt och välvårdat. Dock lyckades jag aldrig hitta den stuga man får besöka. Men det blev bra i alla fall.

IMG_5197Konsthallen och skulpturparken blev nog höjdpunkten. En liten och vacker konsthall, där det nu finns en fin utställning med unga konstnärer. Även här är det gratis inträde. I parken utanför finns många skulpturer att upptäcka.

Efter all denna kultur så var det skönt att gå till Citadellabadet och simma i bassängen. Det var öde där, tydligen få som vill bada när solen inte värmer ordentligt. Men att simma i egen bassäng är enbart skönt!

10 thoughts on “Kultur i Landskrona

  1. Simma i egen bassäng är underbart….

    Utan historieintresse är inte den guidade turen så mycket att längta efter… Som du kanske vet så deltog jag i den tidigare i sommar.Då var vi tre svenskor och en amerikanska som deltog… Liten lagom grupp… 🙂

      • Ja årtalen är inte så intressanta i sig… Det är människorna och deras liv… hur samhället fungeradeosv… Det var ju att jag fick vetskap om att Castellet var kvinnofängele för ”fallna kvinnor” som drog mig dit…

Kommentera

