Bucketlist

PenHar ni en bucketlist – en lista med saker att göra, åstadkomma och uppleva innan ni dör? Jag har ingen nedtecknad lista men jag har en hel del drömmar som jag sakta med säkert försöker beta av.

Den senaste tiden har jag strösslats med påminnelser om hur kort livet kan vara, påminnelser om att leva i nuet och ta vara på alla möjligheter som ges innan det är försent. Det gör att det känns lite mer viktigt att göra vissa saker medan andra känns ganska oviktiga. Det har bla påverkat en del val jag gjort och det kommer att påverkan min semester.

När jag började semesterplaneringen hade jag en hel del krav som jag försökte få med. Det blev väldigt svårt att få till en bra plan. Men sedan så släppte jag kraven, började lyssna på hjärtat och vips så började drömmarna komma fram och mycket föll på plats.

Jag kommer därför att börja med en resa till Skåne, där det finns flera platser som jag länge drömt om att besöka. Jag ska även ge mig gott om tid att skriva. Sedan blir den hem igen för begravning. Beroende på hur jag mår efteråt kommer jag fortsätta med en blandning av nöjen såsom vandring samt att besöka Lotta på Liseberg. Så olika kan drömmar vara!

Jag funderar nu på att faktiskt skriva ner flera av mina drömmar, få ner min bucketlist och försäkra mig om att jag fortsätter att ta vara på chanser och inte glömmer bort dem. Men för mig är det viktigt med en levande lista. Jag vill ha friheten att fylla på och ändra. Jag vill bli bättre på att följa mitt hjärta.

 

16 thoughts on “Bucketlist

  1. Nej, jag har ofta funderat på folks listor när jag läst om det – att det verkat vara så stora saker som står där ” Ta sig upp till base camp 2 Himalaya” osv. Jag har inga såna drömmar och ingen lista heller. När jag funderar så har jag inga direkta drömmar heller. När jag får en tanke/infall så gör jag ofta det ganska snart efter.
    Men… du skriver om hur din insikt om påminnelsen av nuet och jag inser att jag inte har några närstående som avlidit som fått mig att inse hur kort livet är än. Livet känns långt.

    • Jag har många drömmar. Men jag har ju också en hel del drömmar som ska stanna där, som jag inte ska genomföra. Men vissa saker vill jag ha gjort i livet, utmaningar att fixa – och det ska jag göra.

  2. Klokt av dig att följa ditt hjärta och klokt att börja i Skåne. Välkommen! 😉
    Jag har ingen sån lista och har kanske aldrig tänkt i de banorna. Däremot har jag påmints om vår förgänglighet och har det i tanken dagligen.

    Hoppas att du får en skön och avkopplande ledighet.

    • Tack!
      Ser verkligen fram emot ledighet. Ska bli härligt att få ägna tid åt mig själv och mina intressen. Både att få koppla av, återhämta mig och växa lite som människa.

  3. Jag har vissa saker jag drömmer om att göra, en blandning av smått och lite större. De större kräver en ekonomi jag inte har just nu, de mindre behöver få tid, som inte finns just nu. Men mycket bra tanke.

    • Det finns hinder, och ibland måste man vänta in rätt timing. Men jag tror att det går lättare när man är medveten om det, då kan man ta chansen när den dyker upp.

  4. Jag har inga direkta drömmar på det sättet. Däremot tänker jag ofta på att småningom måste någon eller båda av oss börja bli krasslig, vid vår ålder. Och framför allt: Hur skulle mitt liv vara om jag blev änka? Hoppas jag dör först (faktiskt!). Men då är det ju lite kontraproduktivt att må bra och sköta sin hälsa. Hmmm…
    Så tänker jag – morbid, moi? 😉

  5. Någon lista har jag inte men visst har jag drömmar! En del har blivit verklighet och andra inte. Men jag jobbar på det. Välkommen till vårt landskap som verkligen erbjuder mycket att se och uppleva.

    • Tack! Tåget går i morgon bitti för första turen. Troligen blir det fler.

      Kanske att man inte behöver en lista, om man är duktig på att vara målmedveten. Det finns ju fördelar med att ta livet som det kommer. Det viktigaste är att inte skjuta på framtiden, det kan vara försent.

  6. Jag har ingen nedskriven bucketlist men jag har drömmar. I möjligaste mån låter jag mitt hjärta prioritera – som du gör nu. En av mina drömmar är efterhängsen, jag vill faktiskt bli av med den, är osäker på om det är vad jag vill göra eller om det bara skulle sitta bra att ha den gjord. Den får väl hänga med i bagaget ett tag till 🙂

    • Det är ju jätteviktigt att man verkligen vill, så att det inte blir en lista som man bara betar av.

      Det jag känner är att jag har fler glömda ”smådrömmar” som jag kommer på nu när jag funderar.

Kommentera

