En riktig goding

Sedan en tid tillbaka har jag noterat att det går åt mindre med pengar ju äldre jag blir. Jag köper färre grejer till hemmet, hobbys och nöjen blir mindre kostsamma och många investeringar är redan gjorda.

Men så har jag upptäckt en annan sida. Jag kostar mer ju äldre jag blir. De senaste månaderna har jag sett pengarna rinna iväg ibland annat allt fler och allt dyrare besök hos frissan. Massage och fotvård är numera ett behov snarare än skön lyx. Tandläkaren kommer inom en snar framtid att vilja ha en mindre förmögenhet av mig. Och idag blev ett besök hos optikern en smärre chock för mitt kontokort.

Nog fattar jag att allt kostar men det är ändå en nyhet för mig att just jag börjar innebära så dyra driftkostnader. Hoppas att mitt värde stiger i samma omfattning. Får nog börja se mig själv som en riktigt dyrgrip. En riktig goding!

14 thoughts on “En riktig goding

  1. Hahaha, så ska jag oxå börja se på saken. Min dotter som är 25 undrade hur jag orkar om dagarna eftersom hon märkt att man får så ont i kroppen när man blir äldre
    😀

    • Klok inställning! Jo, jag tror ju mer på förebyggande underhåll än avhjälpande underhåll. Bättre lite kostnad och sveda nu är stort värk och ohälsa senare.

  2. Så är det…. jag brukar tänka tur att jag är frisk och inte behöver en massa dyra mediciner också! Pengarna minskar drastiskt den dag man blir pensionär…. önskar att utgifterna kunde minska drastiskt… men jag har inte lyckats finna ut hur man gör….

    • Totalt sett för mig blir kostnaderna mindre ju äldre jag blir. För medicin och viss vård finns ju högkostnadsskydd. Jag förbereder mig så att mina boende kostnader ska vara så låga som möjligt när jag blir pensionär.

  3. Vi flyttade till lägenhet med lägre hyra och centrum nåbart med rullstol, om så skulle vara. Så nu jävlar kan vi åldras!… 😉

    Tyvärr bör man helst ha en buffert om man måste betala extra för att få den vård man behöver. 😦 Även om vi hittills klarat oss bra.

Kommentera

