Kokos

Har funderat en del på kokos den senaste tiden. För mig är riven kokos något vanligt. Det har funnits hela mitt liv och varit hyfsat billigt att handla i påsar. På senare tid har kokos blir mer populärt, numera i form av ”flakes” och vips så är priset något annat.

Är det hanteringsmetoder eller trend som sätter priset? Varför accepterar vi den stora prisskillnaden, trots att den inte är rimlig? Har vi ens någon chans att påverka?

Det är frågor som jag inte har svar på. Frågor som jag tror att fler borde ställa sig, så att vi kan bilda opinion. Det är mycket bra att vi blir allt mer medvetna om vad vi äter, vad som är bra för oss. För mig är det också viktigt att vara medveten om värdet, att inte acceptera orimliga priser.

13 thoughts on “Kokos

      • Tror du? Jag är inte säker på att det skulle lyckas.Det som säljs och efterfrågas i stora mängder ser nog inte handlarna någon vinst med att sänka priset!?

  1. Jag tror det beror på att det blivit en trend och kokosolja är ju så populärt numera. Kokosflingor har däremot alltid varit billigt och bara kostat några kronor för en påse…

    • Kokos har många goda egenskaper, det är bra att det kommit fram. Kanske att kokosflingorna varit ”för billiga”, dvs ingen betalat kokosnötplockarna.

  2. Jag tänker att det är mer av en kombination av att ny utrustning behövs och kanske att det krävs ”finare”bitar av kokosen för att göra flakes än att riva. Som med korv ungefär i jämförelse med kött. Det mesta vi äter är egentligen för billigt idag.
    http://www.dyraremat.nu/

    • Jo, det kan förklara en del av prisskillnaden. Men jag tycker att det borde går att hitta lösningar, effektivare metoder. Utveckling ska gå framåt.

Kommentera

