Spinnsidan

IMG_4954(1)Spinnsidan av Marianne Cedervall är den tredje delen i en serie om väninnorna Mirjam och Hervor. Som vanligt är det mycket vänskap och värme, magi och humor men även allvar och sorg. Det är en skön avkoppling att få komma in i deras värld, som denna gång utspelar sig på Gotland.

Även om böckerna är fristående delar, så menar jag att man får mest ut av dem när man läser i rätt ordning. Den första boken ”Svinhugg” är fantastisk bra och det finns många kopplingar som kan vara bra att minnas när man läser Spinnsidan.

Boken är lättläst, det händer saker hela tiden och det finns mycket medmänsklighet i Mirjams och Hervors ageranden. Samtidigt är de helt unika, självständiga kvinnor med fantastiskt språk. Jag blir så glad och mår så gott när jag läser.

Här är vad jag tyckt om Svinhugg och Svartvintern.

Själv har jag ytterligare två böcker i serien att se fram emot!

20 thoughts on “Spinnsidan

  1. Jag lyssnade på hennes böcker och fick på så sätt en ytterligare dimension då man även fick höra deras dialekter. Så härligt inläst!

    • Tycker redan nu att man anar att idéerna kring intriger trappas av. Får väl se vad tiden räcker till. Det finns ju så mycket att läsa.

  2. Jag är glad att jag valde dom som ljudbok och fick Hervors dialekt (påminner om min egen) och Mirjams gotländska. Tyvärr tyckte jag att den bok där dom åkte till USA var usel och sedan lyssnade jag inte på nga fler. Men jag affirmerar fortfarande när jag är arg på folk. Vem vet om det funkar? 😉

  3. Tack för tipset! Den serien måste jag låna för nu är det tomt på bokfronten här. Undrar dock om jag inte redan läst första delen…

    Trevlig lördag!

  4. Jag har läst de två första och är nu inne på fjärde boken som blir min andra som ljudbok. Instämmer med ovanstående att de här böckerna gör sig toppen som ljudböcker.

  5. Ping: Stormsvala | På Gång

  6. Ping: Solsvärta | På Gång

Kommentera

