Med en sko i väskan

Ett par av de skor som jag köpte i lördags, fick följa med till Visby. Efter två dagarna användning var de sönder, en söm har gått upp. Jag stoppade ner paret i väskan och begav mig till butiken idag för att få hjälp. Det var inga problem, de skulle ta skon till skomakaren, alternativt att jag själv gjorde det och kom tillbaka med ett kvitto. Jag bestämde snabbt att det var bättre om de tar skon till den skomakare som de känner till och som är van vid deras typ av sko. Det känns tryggare än att jag ska försöka hitta någon. Så jag fick lämna in min ena sko och ta med den andra hem igen.

Jag litar verkligen på företagen, men ändå känns det lite konstigt att bara ha en sko, inget inlämningskvitto eller liknande. Tänk om de glömmer bort min sko, eller något annat händer. Får väl hålla tummarna för att det ordnar sig snabbt.

Jag minns så väl en historia som jag hörde från en kollega för länge sedan. Hans far hade lämnat in en sko hos skomakaren. Men skomakaren gick i konkurs och han fick inte tillgång till skon. Sådan var reglerna. Den andra skon behöll han som ett minne.

 

 

Kommentera

