Klänningyra

En trend som jag sett de senaste åren är att allt fler kvinnor, nästan alla åldrar, bär upp vackra sommarklänningar. Även kvinnor som mycket sällan har klänning eller kjol vintertid, tycks trivas vi lätta klänningar. Det är jättefint, tycker jag.

Men nu anar jag att klänningarna som bärs är allt dyrare. De är inte så sommarlätta längre, utan mer avancerade. Sitter bland annat och tittar på fotbollsvärdarna i tv och det ser ut som att de ska gå på fest. Snyggt javisst, men det är ju fotboll de snackar om. Det ska inte gå på cocktailparty. Själv gillar jag Svt:s skidstudie där sportjournalister sitter i kofta eller stickad tröja.

Jag vill gärna ha kvar modet och toleransen där en enkel klänning är klädsam. Jag vill inte att klänningen ska blir något som enbart vissa kan ha. Jag älskar klänningar och värnar om dem. Låt alla kvinnor som vill, få känna sig bekväm i en härlig klänning.

10 thoughts on “Klänningyra

  1. Det känns lite amerikaniserat. När jag kollar på film (det kanske inte är så o verkligheten?) så har kvinnor i både USA och England, till vardags, klänningar som jag inte vet när jag skulle använda. Såna fester går jag inte på.
    Såg ett avsnitt av den engelska versionen av Wallander och det var rätt så intressant att alla som spelade svenskor hade typ myskläder på jobbet eller såg ut som om dom alla handlat hos Gudrun Sjödén 1977 medan de engelska kvinnorna hade välsittande kavaj, tajta blusar och penfodral till kjolar och givetvis högklackade skor.

    • Det här är intressant. Kläder är ett sådant ämne som jag alltmer kollar på när det gäller film. En del dåliga filmer hamnar ju helt fel medan andra verkligen kan hitta den rätta känslan. Just engelska Wallander är väl ganska deprimerande; mörka färger, mörka tapeter mm. Märklig bild de vill ge av oss.

  2. Jag håller med dig fullständigt. Samtidigt så är det enbart vi kvinnor som kan styra upp det i den riktningen. Reklam, producenter m.fl gör allt för att vi ska gå i annan riktning, den riktning som gynnar penningen. 🙂

    • Jo, visst kan vi påverka. Och det kan alla. Vi kan uppmunta, säga ifrån och hålla dialogen levande. Men det får inte bli så att de kvinnor som vill, inte får ha vackra klänningar.

      • Nej, men det borde vara ganska ointressant hur andra klär sig. Det vet vi dock alla att så är inte fallet. Vi väljer stil själva till viss del, men modet och handeln bestämmer betydligt mer än vad vi vill tro….

      • Jodå, visst bestämmer handeln. Men i dagen samhälle är vi många som kan vara med och påverka. Starka förebilder, tex.

Kommentera

