Midsommar på Norrskär

IMG_4752Midsommar är en vanlig helg för mig, bara lite längre. Inga traditioner, inga förväntningar. Det är en lång och njutbar helg.

Midsommarafton tillbringade jag till del på ångfartyget Norrskär. Jag älskar att åka båt i skärgården, glida fram i de gamla fartygen. Det ger mig en ro och jag njuter av det vackra landskapet. Midsommarafton bjöd inte solsken, det var bara grått, och det blev faktiskt väldigt kallt att sitta ute på däck i den kalla, fuktiga vinden. Men friskt.

IMG_4739Båtresan till Sandhamn tog ca 3,5h och väl där var det ett uppehåll om 2h. Perfekt, då hann jag till bageriet för att köpa bröd och bullar och dessutom ta en kaffe och en glass på en annan bar. Krångligare än så behöver inte en dag i skärgården vara. Sandhamn är ju annars mycket för seglare, gärna i vita byxor, kavaj och bakåtkammat hår. Inte riktigt där jag känner mig hemma.

IMG_4812På vägen hem tog jag upp en av mackorna jag köpt på bageriet. När jag satt där ute i blåsten och frös, med hela skärgården framför näsan, så tänkte ag att de var den godaste mackan jag någonsin ätit.

Bullarna, seglarbullar, sparade jag till bättre tider. Faktiskt inte så goda som jag hoppats på, men de hör liksom till när man kommer till bageriet på Sandhamn.

Hemresan tog nästan 4h eftersom vi skulle stanna på olika bryggor. Fin avkoppling av bästa sort.

IMG_4795IMG_4775

2 thoughts on “Midsommar på Norrskär

Kommentera

