Tid för återhämtning

Teoretiskt vet jag vikten av återhämtning.
Planeringsmässigt, ser jag till att ge mig den tiden ibland.
Men i verkligheter är återhämtningen inte så effektiv. Jag har så svårt att släppa, att låta återhämtning få ta plats.

Det är något jag vetat om sedan tidigare och som blev tydligt idag. Jag har tagit ledigt två dagar för att varva ner efter en jobbigt vår. Ända sedan årsskiftet har detta var varit ett riktigt skitår. Och det tycks fortsätta ett tag till. Promenader och att skriva är sådant som får mig att må bra.

Men igår, på min lediga dag, så dröjde det ända till långt efter lunch innan jag lämnat tangentbordet vid min jobbdator. Därefter fortsatte jag att följa jobb och svara på mejl via telefonen. Jag kopplar inte av. Jag är ledig men hjärnan fortsätter ändå att jobba. Vaknade långt ifrån utvilad i morse, har redan jobbat en stund och ska göra lite till innan jag beger mig ut på stan.

Min lärdom är att det inte räcker med att skaffa tiden för återhämtningen. Det krävs mer än så. Det krävs att aktivt släppa allt, och låta nuet ta plats.

IMG_4661(1)

5 thoughts on “Tid för återhämtning

  1. Tid för återhämtning är verkligen viktigt men det är ännu viktigare att man kan släppa alla måsten helt. Det är inte min starkaste sida men jag jobbar på det. Hoppas att det blir en riktigt avkopplande dag i dag.

  2. Idag tankade jag, av misstag, hem jobbmailen och blev oändligt glad över att jag har autosvar. Hade jag jobbat nu hade jag fått psykbryt men just nu är jobbet inte mitt problem. Det var en skön insikt

  3. Ping: Promenad i hettan | På Gång

Kommentera

