Naturlig förklaring

I helgen besökte jag flera kyrkogårdar för att plantera blommor på olika gravar. En av kyrkogårdarna ligger långt ute på landet. När jag var där såg jag hur en man kom gående med ett barn varsin hand. Barnen hade långärmat på sig och gula reflexvästar. Mannen själv var lika rejält klädd och en grön reflexväst. Det var, för mig, en lite udda syn i sommarvärmen.

Det fanns gott om öppna fält, vilket fick mig att undra varför dessa barn inte hade spring i benen. Och för mig är det ytterst sällan jag möte män i reflexväst på en kyrkogård mitt i det lugnaste av Sverige. Och varför höll de i varandras händer, så hårt.

Det här funderade jag på då min mamma så:
– Det där är familjen som förlorat mamman, hon som blev påkörd.

Ja, så enkelt kan reflexvästar i sommargrönskan, bli något helt självklart.

Kommentera

