Vandringskväll

Ikväll hade Friskis&Svettis i Stockholm en temakväll om vandring. Det var ett samarrangemang med Naturkompaniet.

Det hela började med att man fick provsmaka frystorkad mat. Därefter berättade butiksägaren om kängor och gav några praktiska tips om att ta hand om både kängor och fötter. Mycket var känt men jag visste tex inte att man kan sula om kängor. Nu vet jag. Därefter berättade fjällrävens vd väldigt mycket om företaget och en del om byxor. Tydligen jätteviktigt. Avslutningsvis berättade Friskis om sina vandringsresor.

När jag själv vandrar så älskar jag att trava fram i skönslitna kläder. Bra kängor, stumpor och underkläder är ett måste, men i övrigt är jag inte så noga. Tvärt om, jag har massor av fina och funktionella kläder men använder oftast något skönt linne och lagom skrynklig skjorta.

Och visst, har jag ett par dyra, perfekta kängor så kanske de är värt att sula om. Men en omsulning kostar ca 1000 kr, så jag är faktiskt tveksam.

Nix, för mig är vandring ingen materialsport. Jag är ingen extremvandrare, och klarar mig fint men mina gamla trasor. Och det är tur. Annars hade vandringen kostat mig en hel förmögenhet.

 

10 thoughts on “Vandringskväll

  1. Minns en vän som gick sin första Fjällräven Classic. Nya skor, frystorkad mat, vätskegele och Gud vet vad. Han konstaterad att han hela tiden fick kliva åt sidan för ”gamla” gubbar i slitna kläder med en vanlig vattenflaska i handen.

    • Så är det. Jag och en väninna stod och tittade på vattenflaskor, typ 169 kr. Okey, det kanske inte finns någon garanti för att min vanliga petflaska håller, men den risken kan jag nog ta.

  2. Bra, bekväma och sköna kläder ska man förstås ha. Kängorna är jätteviktiga…. Men det här med märkeshysteri, modeller hit och dit anser jag är för att tjäna pengar… Det har blivit en affärsgrej av det helt enkelt. Jag tänker som du… i frågan…

    • Visserligen hävdar fjällräven att deras kläder håller, och det är nog sant. Det finns absolut gamla jackor som är helt brukbara och trettio år gamla. Men brallor slits. Och jag ändrar storlek.

  3. Jag älskar fjällräven, jag gillar kvalitén på deras kläder men visst kan andra märken och ”omärken” duga lika bra. Huvudsaken att det funkar och håller.

    • Vi hade en intressant diskussion om dambyxor. En kvinnan undrade varför dambyxor är så låga i livet. Mannen, vd, förstod inte. Till slut ska kvinnan att hon tycker att det är märkligt att dambyxor ska vara så trånga över röven att man knappt kan sätta sig på huk. Då fattade vd! Tydligen är något på gång, men jag instämmer i kvinnans kritik. Det är inte bra på att förstå hur en kvinnokropp kan se ut.

      • Och vad som kan störa mig är t ex när jag letade ett par funktionella shorts häromdagen, då hittade jag flera som inte fanns i ”dam”storlek/modell, jag som är rätt kort och kurvig kan inte ha ”herr”. De som tillverkar short ville se cityshorts på mig, jag säger nej tack.

      • Det är så märkligt. Man skulle vilja bjuda med designers på en promenad på stan och visa hur olika kvinnor ser ut och vilka klädmodeller som kvinnor behöver.

Kommentera

