Pojkarna

IMG_4325När jag köpte boken ”Pojkarna” av Jessica Schiefauer, visste jag inte om den var för ungdomar eller ungdomar. Det vet jag fortfarande inte. Enligt vad jag läst mig till, vänder den sig till unga vuxna men den fungerar faktiskt även för en 45-åring.

I centrum av berättelsen finns tre 14-åriga tjejer. Det handlar om deras vänskap men det handlar framförallt om deras känsla av hur olika tjejer och killar behandlas. Det handlar mycket om kropp och kön. Det handlar även om magi, fantasi och ett växthus har en central plats.

Språket är poetiskt vackert. Det finns en viss spänning men framförallt ett driv att man vill veta mer. Som sagt, kanske att den vänder sig till unga vuxna men kanske att den främst vänder sig till människor med nyfikenhet för det okända, öppenhet för det osannolika och empati för det unika.

Kommentera

