Domaren

IMG_4332Domaren” av Ian McEwan har gett en väldigt intressant läsupplevelse. Här blandas dilemman av olika slag och dignitet och de kräver en lösning av en kvinna, en domare.

Jag hade ingen riktigt koll på vad jag skulle förvänta mig när jag började läsa, och var lite skeptisk eftersom omslaget gav mig deckarvibbar. Men redan i inledningen blev jag fast. En kvinna i 60-års åldern, som jobbar som domare, hamnar i en äktenskapskris. Samtidigt som hon ska lösa det, har hon flera knepiga fall att hantera.

Den kvinnliga domaren är mycket korrekt och noga men samtidigt är hon inte mer än en människa. Det gillar jag. För mig är det så livet är – många dilemman som hopar sig. Och just denna kvinna hittar genomtänkta sätt att hantera situationerna på.

Detta är mitt första möte med Ian McEwan och jag måste absolut läsa mer av honom. Jag beundrar hans sätt att skriva, där han zoomar in intressanta detaljer och beskriver dem på ett unik sätt, Även de mest komplicerade förhållanden beskrivs på ett tydligt sätt. Det är välskrivet och man anar en enorm research.

Jag vill varmt rekommendera denna bok.

11 thoughts on “Domaren

  1. Ping: Bokcirkelsnack | På Gång

Kommentera

