Helsingfors

I fredags eftermiddag tog jag mig till Värtahamnen för att stiga ombord på Silja Serenad. En längtan till Helsingfors behövde stillas.

Under en tioårsperiod jobbade jag i ett finskt företag och hade tidvis personal i Finland. Under några år var jag i Helsingfors, i stort sett varje vecka, och ofta med övernattning. Det gör att jag känner centrum ganska väl och har många favorit bland butiker, museer och caféer.

För att hitta med så mycket som möjligt på de få timmar som båten är i hamn, så har jag en välplanerad rutt. Jag drar på mig joggingskorna och är beredd med kontokortet.

Redan vid första butiken, som inte fanns kvar, insåg jag att det gått några år sedan jag var i Helsingfors senast. En del var sig likt men en hel del hade förändrats. Butiker som försvunnit, andra som utvecklats till kedjor, internationella kedjor som tar mer plats mm.

Jag hade hoppats komma hem med massor av fynd – finsk design i både mode och heminredning. Och en påse TV-mix. Men ack, ingen av mina ”hovleverantörer” lyckades leverera och jag kom i stort sett tomhänt tillbaka till både.

Sammantaget blev den en fin utflykt. Jag behöver ju komma bort ibland. Och det är skönt att komma hem igen.

15 thoughts on “Helsingfors

      • Ofta vill vi ha småbutiker men det slutar med att vi handlar hos de stora kedjorna. Någonstans måste man inse att små butiker försvinner på det sättet

      • Jo, så är det, därtill att vi handla via nätet. Alla butiker kommer inte att överleva. En del anstränger sig inte ens. Men vissa butiker är väldigt bra och dem vill jag se till att ha kvar.

      • Därför älskar jag Berlin, fyllt av småbutiker med egen design och bra priser

      • Har inte varit där (med undantag för några timmar i tonåren). Har hört fler som gillar Berlin. Väldigt många.

      • Att gå på Oranienstraße i Kreutzberg är en upplevelse eller i butikerna i Friedrichshain

      • Jag har varit i maj (brukar vara fint fast förrförra året var det si så där) eller i september. Sommaren är för varm!

      • Bra idé! Förra året var det varmt en dag av de fyra vi var där i slutet av maj fast aldrig kallt. Veckan innan och efter hade dom över 25 grader…

Kommentera

