Kanske imorgon

IMG_4302(2)Kanske imorgon” av Felicia Welander anges vara en vänskapsroman och det är ju helt i min smak. Jag följer Felicias blogg men av någon anledning har det tagit ända till nu innan jag slog mig ner i soffan med boken.

Det är en lättläst berättelse med vänskap i fokus. Många stora sorger finns då berättelsen tar sin början med att Eva, som förlorat sin dotter, får allt mer kontakt med en grannkvinna, Monika. Eva vill helst vara ifred, helst inte leva. Med tiden utvecklas vänskap men den för med sig mer än så.

Det är tunga teman i berättelsen men känslor beskrivs inte så djupt så det är fullt uthärdligt att läsa. För mig är det dock bitvis svårt att komma nära texten, främst beroende på att flera av bokens tema är sådant jag upplever på nära håll i närtid. Jag känner inte igen mig, det ger distans och det gör det intressant att läsa i annat perspektiv.

Min tro att det krävs att man gillar att läsa i jag-form, för att gilla denna bok. Båda kvinnorna, Eva och Monika, finns i jag-form, så man måste hänga med ordentligt.

 

4 thoughts on “Kanske imorgon

Kommentera

