Tankar från dagen – Se upp

IMG_4218Ibland måste jag se upp. Jag måste lyfta blicken. Nej, inte måste. Jag vill.

Som tänkare, går jag ofta i egna tankar. Jag märker inte omgivningen. Blicken är snett nedåt. Men ibland behöver jag annat. Jag behöver lyfta blicken mot himlen, mot solen, mot trädkronor och husfasader. Jag behöver andas.

Jag blir alltid lika förvånad över skönheten. Det finns alltid något att upptäcka. Solstrimlor, skojiga moln och efterlängtade knoppar. Så mycket vackert.

Jag har all anledning att se upp, lyfta blicken. Jag vill överraskas av naturen oberäkneliga skönhet. Överraskas och uppfyllas. Det ger kraft. Och det är alldeles gratis.

4 thoughts on “Tankar från dagen – Se upp

  1. Jag är ju mera stadsbo – men där gäller samma sak. Har hittat mycket intressant när jag höjer blicken och kollar in husen – i min egen stad! 🙂

Kommentera

