Lördagsutflykt

Under gårdagskvällens bad, bestämde jag mig för att vara riktigt ledig denna lördag. Inget jobb, inte ens en tanke på jobbet. Så jag gav med sig en lördagsutflykt.

IMG_4228(1)Enkelt och smidigt tog jag tåget till Uppsala och stega direkt mot ett kaffe eftersom jag var så kaffesugen. Hittade Güntherska Hovkonditori & Schweizeri, det måste ju vara ett av de bästa caféer jag besökt. Jag älskar det stället. Jag kommer åka till Uppsala igen bara för att få fika där. Magiskt gott och ett himmelskt utbud. Eftersom jag inte ätit frukost blev det en smörgås med en fransk våffla till efterrätt. Sedan var jag mätt för resten av dagen.

IMG_4231(1)Strosade vidare, via en del butiker och sedan upp till Domkyrkan. Den liknade mest en byggarbetsplats så jag har dåligt koll på vad jag såg. Får nog göra fler besök. Kändes fint att få tända ljus i deras ljusbärare. Just nu har jag väldigt många anledningar till att tända många ljus.

Min tanke var att se mer av de äldre delarna av Uppsala och alla historiska byggnader. Men oj så jag frös. Jag var alldeles för tunt klädd för promenader. Jag hade hoppas på sol och vårvärme och hade enbart en poncho över skjortan. Det var riktigt dumt av mig.

Hittade till Drottninggatans Bokhandel. Jag älskar oberoende boklådor, de är ju alldeles för få. Med tanke på att jag har köpstopp när det gäller böcker och skrivböcker, så var det en oväntat välfylld påse som jag kom ut med. Kunde ju inte låta bli. Jag känner någon form av behov av att stödja denna typ av verksamhet. Betjäningen var mycket bra och det blev en trevligt samtal om både litteratur och boklådornas framtid. Jag har all anledning att göra ett nytt besök.

IMG_4233(1)Eftersom jag frös som en hund blev det mest shopping resten av dagen, som gick väldigt fort. Det är mysigt att strosa i en stad man inte känner och nu vet jag att jag har mycket mer att upptäcka.

Jag kan tänka mig ett besök senare vår när värmen finns där och grönskan börjat komma. Idag fick jag hålla till godo med fjäderlig färgprakt. Läckert men jag föredrar nog mer naturlig fägring. Som botaniska trädgården tex. Dessutom har jag blivit påmind om att jag borde ha fikat på Ofvandahls konditori. Det är ytterligare en anledning till ett återbesök.

18 thoughts on “Lördagsutflykt

  1. Den där franska våfflan skulle jag gärna ätit själv, du vad betyder oberoende boklådor? Jag skickar ju efter mina böcker nu för tiden eller så hittar jag dem i vårt grovsoprum där vi har flera proppfulla bokhyllor. Vi är många som ställer ner böcker där.

    • Boklådor är bokhandel i plural.

      Jag älskar att besök en riktig bokhandel, de har en viktig funktion att ska en bred efterfrågan på böcker av bra kvalitet och de har fantastisk service. Att enbart handla på nätet (vilket jag främst gör) är döden för alla våra älskade boklådor.

      Jag delar också med mig av böcker men är samtidigt noga med att även köpa. På något sätt måste ju författare och förlag få betalt.

      • Ja att vi utarmar vissa branscher genom att handla via internet har jag funderat på mer än en gång. Är det bra? Nej, det tycker vi alla, men ändå fortsätter vi att handla mer och mer via internet. Det är bekvämt, och ofta billigare!

        Uppsala har jag bara besökt en gång, tre dagar visserligen, men ändå. En vacker stad som jag gärna upptäcker mer av. Din dag i den sta´n verkar gett mersmak… också….

      • Absolut. Jag kommer gärna tillbaka till Uppsala igen. Det är ju nära så det är märkligt att jag inte rest dit oftare.

        Så knepigt med handeln och vad man kan påverka. Min tro är att vissa butiker kommer att komma tillbaka. Samma trend som vi ser med bagerier.

      • Men nu återgår jag till boklådan, de böcker som ligger där är de utplockade av affären eller skänkta av andra som man köper lite billigare? Alla mina pocketböcker skänker jag vidare till korridorsbiblioteket på mitt sjukhus, där jag själv kan låna böcker som jag kan lämna tillbaka vid nästa besök utan att visa att jag har lånat en bok. Där finns all slags litteratur som folk läst och skänkt, men bara i pocket.

      • Nu har jag uttryckt mig illa. I bokhandeln som jag besökte så köpte jag både romaner, skrivböcker och brevpapper. Det gör jag alltid när jag besöker en bokhandel som inte ingår i någon kedja. De ”privat” boklådorna behöver att vi visar att vi är trogna kunder.

  2. Jag fryser alltid i Uppsala, konstigt för det är inget hav i närheten eller något.
    Bortsett från det så är det en väldigt trevlig stad.

Kommentera

