Återstoden av dagen

IMG_4238(2)Återstoden av dagen av Kazuo Ishiguro är en alldeles särskild berättelse. Många har säkert sett filmen, och det har jag också gjort även om jag inte minns så mycket av den.

Det är en berättelse om en butler, hans tillbaka blick på ett liv där han varit sin arbetsgivare trogen på alla sätt. Det är en stram berättelse som har en alldeles egen stil och den stilen är genomgående genom hela boken. Det är en mycket välskriven bok med många tidshopp som känns helt naturliga.

Boken handlar om idealism och demokratiskt ansvar och blir på så sätt väldigt intressant. Men samtidigt är den en lågmäld bok, oändligt långsam och omständlig. Även om många beskrivningar är mycket detaljerade så saknar jag en del beskrivningar om hur butlern ser ut, känner och varför han har blivit som han är.

Personligen tycker jag att det var en bra bok. Min bokcirkelvänner lovordade boken, bland de bästa de läst. Jodå, smaken är olika men boken är verkligen läsvärd.

4 thoughts on “Återstoden av dagen

Kommentera

