Tillkortakommande

Sitter och skäms lite grann. Det blev ju inte som jag tänkt mig.

Jag har ett nytt system för mina mål som fokuserar mer på meningen med vad jag vill uppnå, än kvantitativa mål. Nu har jag bestämt att jag ska satsa på träning fram till midsommar, där simningen är grunden i min motionsmix. Simningen ska kompletteras med yoga, promenader och på sikt jogg och cykling. Jag har tänkt – träna så mycket jag kan – all träning som blir av är bra.

Därav har för jag ingen träningsdagbok, jag mäter i minuter, simlängder eller annat. Bara att träningen blir av – det är det enda som är viktigt. Jag vill inte ha något som stressar mig.

Men idag, på femte dagen efter att min tremånadersperiod startade, råkade lägga upp ett excelark med noteringar om träningen. Bara för att veta att den blir av…

Nej, inte riktigt som jag tänkt mig, men jag tror att jag kan tillåta ett litet undantag.

6 thoughts on “Tillkortakommande

    • Det finns en viss planering tex frigjort tid i kalendern. Men jag vill fokusera på den träning som blir av och inte känna mig misslyckad om jag missar ett pass. Därav vill jag inte ha kvantitativa mål som tex 4 pass i veckan. Jag blir glad av många pass men tänker inte deppa om det bara blir tre pass en vecka. Så tänker jag.

  1. Jag fixar inte kvantitativa mål alls. Bästa träningsmetoder är att boka typ en skidresa. Det motiverar mig att komma i bra form så att jag orkar med skidåkningen och inte skadar mig. Har tyvärr inte kommit på något motsvarande mål till sommaren…kanske en vandring vore något.

  2. Vi är alla olika, men för mig så är ett mer detaljerat ”mål” lättare att nå än mer otydliga mål.

    Mitt mål är minst 10.000 steg/dygn/månad. Alltså inte varje dag, för det vet jag inte funkar, det kommer saker emellan ibland, Andra gånger har jag inte lust. Detta mål har jag uppnått med råge under både januari och februari och ligger väldigt bra till även i mars. Utan målet så är jag säker på att det inte blivit så många steg. Flera kvällar när jag kollar stegräknaren, inser att det inte blivit så många steg, klär jag på mig och tar en promenad. 😉

    Huvudsaken är ju att man finner ett sätt som fungerar för en själv. Lycka till!

    • För mig har det dessutom varierat med tiden. Jag utvecklas och därmed mina behov. Precis som du skriver, det viktigaste är att hitta det som passar en själv, precis där man är i livet.

Kommentera

