Brioche

Min längtan efter en mysig fika-stund, tog mig igår till Alvik. Det ligger förvisso i Stockholm men inte centralt och inte heller nära något där jag har anledning att vara. Det tarvade en ganska lång resa med byten för att ta mig dit. Målet var Brioche.

Brioche är ett bageri och ett trevligt café. Det är tydligen fler som tycker så. När jag kom, var det så fullt att jag inte ens kom innan för dörren. Det fick bli en liten promenad innan jag återvände. Då var kön lång men okey. Jag beställde kaffe och en grillad smörgås med bla Chevré. Det är ett litet kafé men det finns flera trevliga vrår och mysiga sittplatser. Där slog jag mig ner med en bok. Och väntade.

Tyvärr blev väntan lång. Något uppstod och jag blev tvungen att gå fram och fråga vad som hänt. Den unge mannen bakom disken menade att han ropat men ingen svarat. Det här valde jag att svälja trots att det knappast var sant. I en så liten lokal så borde vi ha sett eller hört varandra. I en så liten lokal borde de ha sett att jag satt och väntade. Eller brukar deras kunder bara försvinna? När de ynglingen kom ut med min smörgås (grillad men sval) bad han om ursäkt och erbjöd en bulle till kaffet efter maten.

Det här gillar jag. Om något händer – be om ursäkt och lös problemet. En gest om en bulle är enkelt och visar välvilja.

Det blev en lång och mysig fikastund. Kaffe var gott, mackan smakrik och en karlsbaderbulle blev en utsökt efterrätt till påtåren. Det blev den fikastund som jag längtat efter. Värt en liten resa.

 

2 thoughts on “Brioche

Kommentera

