Svårförståeliga debatter

Försöker förstå två debatter som jag tycker präglas av respektlöshet. Jag har svårt att förstå den hårda tonen och jag saknar att det inte ens finns försök att förstå olika aspekter.

Den ena debatten gäller badhusen och om det ska finnas tider som är enskilda för kvinnor. Jag kan förstå de olika åsikterna som framförs. Men jag förstår inte den respektlösa tonen. Jag tycker att det måste vara ett enkelt problem att lösa. Det är ju fullt möjligt att ha tider för alla, tider för barnlek, tider för pensionärssim, tider för simskolor, tider för familjer, tider för kvinnor och tider för alla. Var och en kan ju själv välja. För mig är det personliga och fria valet viktigt. Ingen annan ska bestämma vad jag tycker bäst om. Däremot kan man kanske inte alltid få som man vill. Vi lever i ett samhälle där vi samsas med andra. Då behöver olika önskemål få komma fram. Att ha en dam-bastu, herrbastu och en mixad bastu är helt okey för mig. Då kan var och en välja. Det finns ingen anledning att håna eller dissa den som vill ha det ena eller den andra lösningen. Mångfald är bra och det vore toppen att respektera olika val. Och som jag ser det ska vi både ha möjlighet att kunna välja och att välja bort.

Den andra debatten gäller amning. Var och hur ska en kvinna få amma? Hänger inte riktigt med i var problemet ligger och har själv ingen erfarenhet av amning. För mig handlar även detta om respekt och respekt för att vi har olika önskemål. Så klart att vi ska ha ett öppet samhälle. Så klart att vi visar respekt för varandra. Vi har olika behov. Några exempel. Vi behöver tysta rum och rum där man kan få prata och diskutera (på arbetsplatser, bibliotek mm) Då skaffar vi två typer av rum utan att se ner på den ena eller andra lösningen. Vi är fria att kunna äta nästan var som helst men inte riktigt överallt då matos och prassel inte alltid är så uppskattat. Vi hittar regler för vad man kan förvänta sig i våra offentliga rum. Vi som finns i offentliga rum kan välja och välja bort. På samma sätt tänker jag att det måste gå att lösa med amningen. Hitta platser där det är helt okey att amma, hitta olika lösningar för olika kvinnors behov. Men dissa inte att det finna andra åsikter. Även här är mångfalden viktig.

Med lyhördhet, respekt och ett öppet sinne, så tycks det som att dessa ”problem” är ganska enkla att lösa. Vi behöver ju inte leta fel, vara missunnsamma i varje förlag som läggs. Och som jag ser det – behöver vi förstå att allt inte enbart om mig själv och vad jag tycket bäst om – det handlar om att alla ska få chans att trivas och utvecklas.

8 thoughts on “Svårförståeliga debatter

  1. Just det där med amning måste vara något nytt, när jag fick mina barn på 80-talet kan jag inte ens minnas att det diskuterades. Hur blev det en så stor fråga? Lite amerikanskt tänk över det hela?

    Badhusdebatten förstår jag, inte tonen och man behöver inte vara otrevlig, men jag tror att många – mig själv inkluderat – är rädda för en tillbakagång i jämlikhet. Man ska kunna bada samtidigt utan att bli antastad och att separera grupper är att sanktionera det dåliga beteendet från de få män som inte kan hålla fingrarna i styr. Att separera grupper känns som en acceptans av beteendet. Det konstiga är att yngre pojkar genom åren varnats för äldre män i omklädningsrum utan att man någonsin delade upp omklädningsrum för ”äldre och yngre” eller badtiderna heller för den delen.
    Visst kan man ha olika tider för allt barn, rödhåriga, gubbar, tatuerade osv men det absolut viktigaste är att komma tillrätta med det som är problemet – när man vill bada mixat så ska det självklart kunna ske under säkra former. Så är det tyvärr inte idag.

    • Här håller jag med. Själv problemet med osäkerhet, brist på respekt och hemsk människosyn måste åtgärdas på annat sätt än separata badtider. Det är därför jag tycker att det är så konstigt att det är badtiderna som är i fokus. De riskerar att hämma debatten och ta fokus från vad som är viktigt. Badhusen är inte ansvariga för hela fråga, det kan bara försöka hitta en lösning som fungerar för stunden.

      Därför tycker jag att det blir lite fel med så mycket agg mot badhusens försök att agera. De gör i alla fall något. Jag tror att det är viktigare att hitta fler lösningar än att klaga på det som kommit fram hittills.

  2. Oavsett vad man diskuterar så är det viktigt att man skiljer på sak och person samt använder en trevlig ton. Just när det gäller badhusdebatten så är jag rädd för att det inte handlar om valfrihet utan tvärtom cementerar en för mig icke acceptabel kvinnosyn…

    • Trevlig ton är alltid viktigt. Och visst ska vi slåss för en bra människosyn. Det jag oroas för att vi lägger fokus på fel håll.

  3. Jag tänker som ni, att alla ska känna sig trygga i till exempel en miljö som badhuset, eller ja överallt helst, så är det väl bättre att motverka usla beteenden? Som att tycka att kvinnor ska hålla sig inne om kvällarna för att det går våldtäktsmän lösa.

    • Att kvinnor ska hålla sig inne, är helt befängt. Ett sådant samhälle vill jag inte leva i. Det måste vi komma bort ifrån. Samtidigt har jag respekt för alla kvinnor som håller koll, är extra uppmärksamma, aningen misstänksamma och försiktiga. Trots allt är det ju ens egna välbefinnande det handlar om.

  4. Instämmer helt i att vi måste angripa själva problemet, att inriktningen måste vara att att vi ska ha respekt för varandras behov. Även jag ammade var som helst under 80-talet, minns inte att jag kände mig obekväm med detta någonstans! Är vi på väg mot smygmoralismens samhälle eller är det en effekt på att en massa som skett i smyg tidigare, ej nämnts, gömts undan, nu blivit synliggjort!? Jag vet inte… Men jag vet att jag vill att målet ska vara att vi i vårt samhälle ska bygga mer och mer på respekt för vara olika behov.

Kommentera

