Tankar från dagen – omtänksamhet

De senaste veckorna, i stort sett dagligen, har jag fått kommentaren ”Du är så omtänksam”. Det kanske jag är men egentligen inte på ett sådant sätt att det borde ge upphov till kommentarer.

Med lite perspektiv, kan jag möjligen se att jag kanske sticker ut lite. Men det är inte jag som förändrats, det är omvärlden.

Jag är som jag är – som många andra också är. Men i takt med att allt fler tänker på sig själva, sitt eget bästa, så blir det som tidigare var hyfs och artighet till något som sticker ut. Omvärlden har blivit mindre omtänksam, allt fler har blivit mindre omtänksamma om andra än sig själva. Otäck utveckling.

Jag vill vara omtänksam. Och jag vill mötas av omtänksamhet. Jag vill att det ska vara så självklart, att man inte ens behöver kommendera det.

6 thoughts on “Tankar från dagen – omtänksamhet

  1. Jag tycker att det inte alls behöver finnas några motsatser mellan att vara omtänksam mot andra och att tänka på sig själv.

  2. Mycket tänkvärt. Har funderat kring ämnet själv. Har du märkt att den här egenskapen kan väcka misstankar. Något stämmer inte. Det måste ligga något suspekt bakom. Det förvånar och skrämmer lite faktiskt.
    kramisen

Kommentera

