Gifta vid första ögonkast

Att följa tv-serier är inte min starka sida. Jag ser på Veckans Brott regelbundet, men annars blir lite mer sporadiskt. En vän rekommenderade att jag skulle kolla på ”Gifta vid första ögonkast”. Jag tror att det har gått någon säsong tidigare, som jag missat och vad jag har hört har det även sänds en norsk version.

Har noterat en del blandade känslor kring programmet. Jag har bland annat uppfattat en hel del kritik.

Jag tycker att det är väldigt intressant. Jag är intresserad av människor och jag tycker att det är intressant att se hur olika vi är och hur olika vi uppfattar situationer. Jag ser inget ovärdigt eller förnedrande alls, enbart intressant. Som jag har uppfattat det, så finns visst stöd av expert. Jag upplever stor öppenhet och stor värme i programmet.

Har ni sett? Vad tycker ni?

 

15 thoughts on “Gifta vid första ögonkast

  1. Jag liknar dig, följer väldigt litet på TV. LGW vill jag se, Skavlan ser jag ibland direkt, ibland via svtplay, men känns litet som långkörare nu och de tappar ofta attraktionskraften på mig.

    Gifta vid första ögonkastet har jag aldrig sett, men väl läst om ”hur det gått”. Tycker idén är knepig, jag hittar inget bättre ord. De som gifter sig bör väl mena något med det… att det ska hålla. Vi som har några år på nacken vet hur svårt det är att leva i en relation, hur mycket som behöver stämma för att det ska lyckas. Jag har än inte läst om någon där kärlekslyckan står sig. Vet inte om det finns några relationer som håller…

    Som singel har jag dejtat en del, det som känns bra från start visar sig att det inte finns så mycket gemensamt där under, ytan alltså. Med ytan menar jag då inte utseendet utan de första trevande samtalen… Nej, det är inget program som jag lockas att se.

    • En av de saker som påtalas i programmet, är att det inte räcker med att bara träffas – att en relation är något man måste jobba med. Det handlar om inställning, att våga se varandra, våga kärlek. Alla vågar inte, det är tydligt.

      • Självklart är det så att man måste vilja… men det tror jag de allra flesta gör som flyttar ihop eller gifter sig.

        Men alla separationer visar helt klart att det inte är enkelt att leva tillsammans. Klart att andra får göra som de vill men inget jag över huvud taget skulle fundera på…. 😉

      • Jag tror att många vill att det ska fungera men inte riktigt är beredda att ta allt arbete som det krävs. Det tycker jag lyfts fram på ett bra sätt i programmet.

      • Det är möjligt att de finns, till och med troligt för det finns till allt, brukar jag säga. Men de allra flesta försöker nog hålla ihop relationen så länge det finns hopp.

        Det får nog bli ett dagens blogginlägg för mig – om relationer kontra separationer…. 😉

      • Jag tror precis som du, att de allra flesta försöker. Men kanske att vi kan behöva hjälp, lära oss mer, förstå oss själva och andra bättre.
        För mig är det viktigt.

      • Du får kolla in mina tankar, jag har redan börjat på ett inlägg som förmodligen publiceras framåt kvällen! 😉

  2. Jag såg förra säsongen och tittar även i år. Min räddning är play-kanalerna. Att se när andan faller på istället för att behöva komma ihåg och anpassa sig till sändningstiden.

    Jag tycker att det är väldigt intressant att se hur deltagarna får hjälp med att bryta sina invanda mönster. Om man gång på gång ”misslyckas” med förhållanden är det kanske dumt att göra på samma sätt igen. Tänker på den här boken :http://www.bokus.com/bok/9789127115217/hemligheten-fran-ogonkast-till-varaktig-relation/

    • Jag upptäckte play igår. Riktigt bra.
      Jag tycker också att det är intressant när deltagarna upptäcker något i sig själva. Stort att de vågar dela med sig.

  3. Ping: Relation kontra separation | Miatankar

  4. Jag såg förra säsongen på play när jag var sjuk. Tyckte det var väldigt intressant att se vad man är beredd att satsa och inte. De vill gärna träffa någon, men kanske inte är beredd på att ändra något medan andra satsar helfullt och går in i det nya. Jätteintressant! Har kollat några avsnitt av den nya säsongen , men tycker nog förra var bättre. Men de i nya har nog mer att lära om sig själva!

Kommentera

