Lång fredag

Igår var det dags att ta ett sista farväl av en älskad person. Jag sov nästan ingenting natten till fredagen, det gick inte att komma till ro. Gick upp ganska tidigt för att göra mig i ordning, åkte iväg i god tid för att tvätta bilen, dricka kaffe och köpa handbukett. Bilresan till kyrkan tar normalt ca 1 timme och tjugo minuter men jag ville ha god marginal. Vill ju inte komma försent till en begravning.

Begravningen blev fin. Den var varm, personlig och kärleksfull. En duo sjöng några väldigt fina sånger. Vi var många i kyrkan, jag känner nästan alla väl och det kändes tryggt. Det blev många kramar både innan och efter begravningsgudstjänsten och vi var många som kunde stötta varandra.

Efteråt var det begravningskaffe med bla smörgåstårta. Ytterligare en låt spelades. All musik, både sången i kyrkan och till kaffe, var valt av kvinnan vi förlorat. Det kändes fint. Vi fick också chansen att säga några ord, dela några minnen och vi var några som tog den chansen. Jag lyckades på något sätt hålla det tal som jag skrivit och det kändes skönt. Men visst var det svårt.

På kvällen samlades den närmaste familjen. Vi var nog väldigt trötta alla men det kändes fint att vara tillsammans. Eftersom jag inte bort i samma stad så blev det ytterligare en längre bilresa innan jag var hemma igen vid midnatt. Trodde att skulle somna redan vi anblicken på kudden men det blev ytterligare en sömnlös natt.

Det blev ett fint farväl men det känns som att sorgen och saknaden kommer att finnas kvar länge än.

5 thoughts on “Lång fredag

  1. Visst är det tryggt att vara med familjen i en sådan stund. Just att samlas efteråt och få prata och minnas. Men sorgen och saknaden den finns kvar länge, länge även om den byter skepnad med tiden…

Kommentera

