Förberedd

Skorna är putsade, klänningen är fållad, kappa och handskar hänger framme i hallen och pärlhalsbandet har plockats fram ur gömmorna. Talet är både skrivet och utskrivet. Krans är förstås beställd och i morgon ska jag bara köpa en handbukett.

Imorgon ska jag ta ett sista farväl av en älskad familjemedlem. Jag vet inte hur jag ska fixa dagen, hur jag kommer att reagera och hur jag ska hålla ihop. Jag vet bara att jag ska göra det.

Här är en dikt som jag skrivit till minne av C.

Flyg till oss

Du får inte plats i en text, statusuppdatering eller minnesbok,
Du är alldeles för stor.
Allt som är du betyder för mycket,
för oss.

Du får inte plats på bara några rader, och du hör inte hemma mellan dem.
Du är så mycket mer.
Allt som är du har berikat våra liv och är en del,
av oss

Du ska inte stängas in bland meningar, bli begränsad av våra ord.
Du har ditt eget uttryck.
Allt som är du finns kvar i alla dina ord,
finns i oss.

Du behöver ditt utrymme och behöver din frihet,
behålla är ditt alldeles unikas sätt.
Allt som är du är fri att finns kvar
hos oss.

Fri att flyga från ord till ord,
till varje liten bokstav och till en stor.
Fri att flyga från tanke till tanke,
till varma minnen och till tröst.
Fri att flyga till vem du vill,
till våra hjärtan och till leenden.
Fri att finnas i allas våra tankar.

Dina egna ord ska få finnas kvar i våra,
du ska leva vidare i våra meningar.

Men du ska aldrig begränsas av våra beskrivningar.
Du ska inte bli nedtryckt på en kort rad,
inte stämplad på en sida,
eller fastpräntad i en bok.

Du är fri att flyga vidare.
Flyg till oss.

fjäril(1)

13 thoughts on “Förberedd

  1. Vilka vackra ord!

    Vi människor har en förmåga att klara mer än vad vi tror. Jag bävade inför mammas begravning men det gick och det blev fint. Fint mitt i det svåra. Hoppas ditt avsked av din älskade familjemedlem blir så.

Kommentera

