Tomtar och troll

Är med i några Facebook-grupper inom områden som intresserar mig. Har mesta dels god erfarenhet eftersom vi ofta har ett gemensamt intresse och en genuin välvilja och önskan om förbättring. Men de senaste dagarna har jag börjat tvivla på mänskligheten, eller åtminstone mina FB-grupp-kompisar.

Jag kan inte förstå varför vissa måste använda så hårda ord, förvrida diskussioner i omöjliga inriktningar och förstöra trevliga diskussioner. Varför förstöra andras trådar istället för att skapa en egen?  Jag fattar verkligen inte.

Jag gillar diskussioner, jag gillar att vi tycker olika men jag gillar inte nedlåtande påhopp, medveten sabotage och allmän förstörelse. Jag tycker att god ton är viktigt. Respekt är ett viktigt ord för mig. Men just idag så undrar jag hur jag ska få vissa tomtar att förstå vad det är. Hur lär man gamla troll att debattera respektfullt?

12 thoughts on “Tomtar och troll

  1. Är det just troll så är dom där för att förstöra. Vad gäller vanliga ohyfsade människor så är det försent, har inte deras föräldrar lyckats lära dom att respektera andra så kan inte göra det nu. Det finns ju en admin i alla grupper – den personen får plocka bort såna.

    • Jo, kanske att de borde märka att de bli borttagna och fundera vad det beror på.
      Men jag tror inte att vi bara kan ge upp, tro att det är försent. Dessa människor måste lära sig att det inte är okej, som de förstör.

      • Ja, jag tycker att man kan påtala att det inte är ok men oxå inse att en vilja att förändras bara kan komma från dem själva. Många som inte klarar av att diskutera på nätet är rätt så ointresserade av att hålla god ton. Jag tänker ibland att de kanske är samma människor som inte törs säga mycket i verkliga livet när man måste sitta ansikte mot ansikte med folk.

  2. Jag fattar inte heller! Vill de bara provocera/få uppmärksamhet eller är folk genuint elaka? Jag tror inte heller det är idé att svara dem, utan blockera är nog det bästa.

Kommentera

