Barnmorskan Cecilia Lund

IMG_4086(1)För några år sedan läste jag de tre första böckerna om barnmorskan Cecilia Lund av Katerina Janouch. Det är böcker som inte ger något bestående intryck men som kan vara skön avkoppling för stunden. I en realåda hittade jag den fjärde boken, Tigerkvinnan, som jag nu plöjt igenom.

Cecilia Lund är barnmorska, mamma till fyra barn och gravid med sitt femte. Det handlar om hennes familjeliv, där mannen, hennes systrar, mamma och mormor har centrala roller. Egentligen händer de inte så mycket; hon jobbar, stressar, oroar sig och tänker mycket på sex. Varje berättelse har någon liten särskild twist men det är inte det som tillför något. I detta fall handlar det om mystiska brev men som läsare är det knappast spännande, det är Cecilia Lunds hela liv som lockar.

Det är lättläst, okomplicerad läsning som kan ge skön avkoppling. Jag längtar inte efter fortsättningen, men om jag råkar snubbla över den så kanske det blir av. Det ger en bra kontrast till mer djup drama som jag brukar läsa.

De tre första böckerna heter: Bedragaren, Systerskap och Hittebarnet. Och jag tror att man bör läsa böckerna i den ordningen de är skrivna, det gör det lättare att förstå. Men jag vill även skicka med en liten varning. Jag blir otroligt störd över alla beskrivningar i köket, morötter som skalas, gurkor som skivas och tomater som skärs – allt för att barnen ska få i sig sina vitaminer. Dessa beskrivningar är ganska många. Däremot undrar man när maten handlas hem…  Det gäller att inte hänga upp sig på sådant. Bara att acceptera.

6 thoughts on “Barnmorskan Cecilia Lund

  1. Jag gillade de första böckerna, men efter typ 3:e så blev det riktigt dåligt. Jag läste ändå typ nr 4 och 5 och undrade varför när jag läst klart. Gillade dem verkligen inte.

Kommentera

