Stoner

IMG_4079(1)Stoner av John Williams har fått en ny läsekrets. Boken gavs ut 1965 och har på senare tid blivit väldigt populär. När jag började läsa var jag skeptiskt. Nu vill jag varmt rekommendera att läsa denna bok.

Det handlar om en mans liv. Han föds i slutet av 1800-talet i USA, lever ett sparsamt liv och dör. Ändå är det en nära berättelse som berör på djupet. Livet är inte lätt och berättelsen är både innerlig och sorgsen. Men samtidigt berättelsen väldigt rik och stor.

När jag började läsa tyckte jag att boken var långsam och grund. Men när jag tog upp den igen efter ett ofrivilligt läsavbrott, var allt förändrat. Jag ville inte sluta läsa och kände mig omsluten av berättelsen. Om det var jag eller boken som ändrades, vet jag inte. Men jag har stor förhoppning om att andra läsare kommer att uppskatta den här historien.

En ljuv läsupplevelse.

6 thoughts on “Stoner

  1. Denna läser vi just nu i vår bokklubb. Jättebra tycker jag! Blir spännande att höra de andras tankar nästa vecka på träffen.

Kommentera

