Att skriva i sorg

Den här helgen har varit omskakande och snörvlade, det har inte varit lätt att se klart. Sorgen som kom över mig är brutal och gör som den vill. Jag känner mig lite som en nybörjare. Ledsamheter har det förstås funnits i livet, men just denna typen av sorg är en ny erfarenhet för mig.

Jag bestämde mig ganska direkt för att skriva ned vad jag är med om, tankar och känslor. Jag har ett Word-dokument som jag fyller på. Att från enstaka ord till längre utläggningar. Dels är det skönt att skriva av sig, dels ser kan jag se vissa mönster och kanske kan de vara till hjälp senare. En hjälp att förstå både sorgen och mig själv. Dessutom behöver ju inte allt hamna här, knappast intressant för andra.

Försöker även få till en dikt som beskriver mina känslor. Det är svårt. Jag ser att den saknar rytm, är oharmonisk. Å andra sidan tänker jag att det är ju precis så det känns – tankar och känslor som kommer spontant och varken är kontrollerbara eller styrbara. Harmonin är inte så framträdande i sorg.

Kvällens uppgift är att skriva kondoleansbrev till några person. Jag kan visserligen både ringa och mejla men till några personer känns det bättre med ett vackert brev. Vi får väl se hur det går. Skönt att ha tillgång till skrivandet – men det är väldigt annorlunda att skriva i sorg.

7 thoughts on “Att skriva i sorg

Kommentera

