Att vara spänd

I min familj finns en del svåra sjukdomar. Det ger förstås mycket oro. Jag själv har bestämt mig för att tro på hoppet, jag tar inte ut några olyckor i förskott. Men självklart påverkas jag av alla runt omkring mig som mår dåligt.

Den senaste tiden har jag fått lära mig att sjukdomar inte enbart påverkar den som är sjuk, det påverkar hela familjen och många runt omkring. För mig gör det minst lika ont att se hur de närmaste anhöriga lider, som att se lidandet som de som är sjuka måste uppleva. Det är stor skillnad i deras lidande men alla har det svårt och det är väldigt jobbigt att se. Särskilt när det inte finns något jag kan göra. Mer än att finnas tillhands.

Nu har jag märkt att jag trots allt är väldigt spänd inför varje telefonsamtal. Jag vet aldrig vad jag kommer att få höra. Jag måste på något sätt vara mentalt förberedd på trista besked. De har duggat tätt den senaste tiden. Men just i kväll var en ovanligt bra kväll. Något stabiliserat läge och det ser vi som positivt. Och genast kände jag hur spänningen släppte. Kanske bara för en stund men det tar vi tacksamt emot. I natt ska jag sova riktigt gott.

7 thoughts on “Att vara spänd

  1. När allvarlig sjukdom kommer in i bilden påverkar det verkligen mer än den som drabbats. Alla besked som går i positiv riktning tar man verkligen tacksamt emot. Hoppas det är en bestående förbättring.

Kommentera

