Tankar från dagen – ansvar

Vad har vi för ansvar? Det är en fråga som jag ofta tänker på. För mig är det tydligt – jag har ansvar för mitt eget liv. Det är så jag tänker och som jag lever.

Jag känner även ett stort ansvar för hur jag påverkar andra. Vi lever i ett samhälle, vi finns i varandra omgivning och vi delar det offentliga rummet. För mig innebär det att man inte enbart kan tänka på sig själv. Man måste visa hänsyn, visa respekt och jag är övertygad om att man behöver ha en öppenhet för att vi kan tycka olika och uppleva situationer på olika sätt.

Ändå är det svårt. Jag möter dagligen människor som tycker att just den personens tankesätt är det enda rätta. Jag möte dagligen människor som tycker att situationen är bra för dem, utan att tänka något på andra. Jag möter dagligen människor som kräver mer av andra än de själva är beredda att ge. Har jag någon anledning att bry mig om det?

Jo, jag tycker ju det. Jag tror på att vi behöver göra världen lite bättre. Jag tror på mångfald, respekt, hänsyn, öppenhet och tolerans och då kan jag inte vara likgiltig för när jag ser brister. Jag måste ta min del av ansvaret. Göra vad jag kan för att få utvecklingen att gå åt rätt håll.
Blomma

4 thoughts on “Tankar från dagen – ansvar

  1. Jag tycker att varje människa har ett stort ansvar dels för sig själv, dels för den värld vi lever i. Tyvärr, måste jag säga, möter jag många människor i dag som inte riktigt tar sitt ansvar utan gärna bollar över eller skyller på andra. Vissa struntar bara i det. Tråkigt attityd som sällan leder någon vart…

    God morgon!

    • Det tråkiga, tycker jag, är det många gånger handlar om energitjuvar och att man av den anledning inte orkar med att försöka få till en förändring. Men som du skriver, vi bör ta ansvar för den värld vi lever i.

  2. Jag tycker det är många som inte ens vill ta ansvar för sig själva, som tycker andra ska lösa deras problem, sånt klarar inte jag. Att be om hjälp är en sak, men att gnälla och förutsätta en helt annan.

Kommentera

