Tankar från dagen – det vackra omkring oss

Hade ett ärende till en butik i Gamla Stan idag. Tog bussen från jobbet, åkte förbi Rosenbad, Operan, Slottet och Skeppsbron och tänkte inte så mycket på det. Klev in bland gränderna och letade mig fram. När jag kom ut ur butiken igen såg jag mig omkring.

Det var så vackert. Det var kallt och mörkt. Snön föll så sakta och strödde lugn omkring sig. Vackra lampor i äldre stil spred ett varmt, gult ljus. Det var verkligen fint. Stressen stod still liksom tiden. Gick genom gränderna och njöt. Tillbaka mot Slottet i sin vackra vinterskrud, förbi Riksdagshuset och såg sedan på den upplysta Operan.

Det finns så mycket vackert omkring oss som vi kanske inte riktigt tänker på. Så mycket vackert som vi inte stannar upp och tittar på. Men ikväll såg jag. Jag valde att passa på nu är mycket fortfarande har kvar en del av adventsbelysning. Jag tog in prakten och lugnet. Och jag sparar allt som vackra minnen som jag kan ta fram närhelst jag behöver.

8 thoughts on “Tankar från dagen – det vackra omkring oss

  1. Det är tyvärr så otroligt lätt att bli hemmablind och missa allt det vackra som finns omkring oss. Vi tar det bara för självklart och reflekterar inte.

    Jag känner samma sak när turisterna pratar om våra fina vita sandstränder som nästan slår Medelhavets men de har liksom alltid funnits här. Hör till bara…

    • På sätt och vis naturligt. Inget skulle bli gjort om vi bara satt och njöt. Men lite då och då behöver vi påminna oss om vad vi har. En liten stund varje dag!

  2. Så sant… vi traskar på utan att se allt det vackra. Men jag har blivit betydligt bättre på att se, uppleva och njuta av naturen, byggnader, människor, kultur m.m med åren. I tidig ungdom tänkte jag inte på sådant, det bara fanns… men jag har blivit klokare med åren! Tur det!

Kommentera

