Målbilder för 2016

Kämpar med mina målbilder för 2016. Har hittat en struktur, en idé om vad som är viktigt men kommer inte riktigt i mål. Jag vill gärna ha en målbild som beskriver varför jag vill förverkliga vissa saker. Vissa delar är enkla att formulera, andra betydligt svårare. Därtill vill jag vara så konkret som möjligt så att det går att följa upp under året. Och vill ha tre underpunkter för varje målbild.

Tar tacksam emot tips och idéer om hur jag går vidare.

Målbild 2016

24 thoughts on “Målbilder för 2016

  1. Maten. Mer specifika under rubriker så du vet om du gör den (SMARTA mål) t ex äta 3 frukter per dag eller bara äta bröd på helgen. Ja du förstår vad jag menar. Desto mer specifikt desto lättare att utvärdera 😊 mentor ihåg att det måste vara något DU vill annars är det kört!

    • Jo, det är ju det sistnämnda som är det svåra. Jag har haft som mål att äta frukost – det fungerar sådär. Måste hitta annat sätt att nå dit, hitta regelbundenhet och att hitta rätt mat.

      • Sen gäller det att veta vad som är ”rätt” mat för det kan ju se så olika ut för människor. Kanske bestämma sig för vad det är som ett mål på vägen?

      • Jo, visst är det så, och det gör det så svårt att formulera. Att äta mer fisk, fetaost och kokta grönsaker är inte tillräckligt konkret. Behöver tänka nytt.

      • Äta fisk tre dagar i veckan? Att ha minst 2 dl kokta grönsaker på tallriken? Att hitta ett nytt recept med fetaost i varje vecka? Att prova en ny grönsak varje vecka? Eller att ha minst tre sorters färg på grönsakerna varje dag? T.ex

      • Förstår idéen men försöker undvika mål som handlar om att man ska göra något varje vecka. Dels kan man inte följa upp förrän året är slut, dels så räcker det men en miss för att hela målet ska misslyckas.

      • A hoc, inte bland inte alls, ibland alldeles för mycket. Sällan frukost.

        Jag vill äta frukost varje dag. Jag vill äta en närande lunch och något enklare på kvällen. Gärna något jag kan fixa själv, köpta mindre med färdiglagad mat.

      • Tar du med dig på lunchen eller äter du ”ute”?

        Om du har svårt för att äta frukost kanske du ska börja med ngn smoothie? Kanske lättare att köra samma frulle i en vecka så har du ingredienserna hemma.

        Jag tror på att lägga till istället för att ta bort. Lättare att lyckas då.

      • Klokt. Jag testar smoothies denna vecka.

        Äter oftast lunch ute men ibland kan jag tar med. Dock inte alltid, har en hel del möten där lunch ingår.

    • Testar olika varianter – ska lägga till en uppföljning av något slag som jag kan färglägga. Nu har jag jobbat i Power Point men vi får se vad det blir till slut. Vill ha något uppsatt så att jag ser det.

  2. PS marklyft är bra för löpningen. Men be någon som kan att visa dig. Jag ska lyfta min egen vikt i marklyft säger sjukgymnasten. Sakta men säkert närmar jag mig 😊

  3. Ett motiverande rensningsprojekt med tydligt mål är: Slänga/skänka/sälja 365 saker på ett år. Jag kör det just nu. Befriande känsla.

    • Intressant. Nöjer mig dock med mina mål om att rensa ur garderober och skåp samt förråd. För mig är inte antalet det viktigt, utan att jag kommer igång. När jag väl gör det så vet jag vad jag ska rensa och vad som ska behållas.

  4. Ping: Lataste tisdagen det här året | På Gång

  5. Ping: Att arbeta med mina mål | På Gång

Kommentera

