Livläkarens besök

Livläkarens besök spelar på KulturhusetStadsteaterns stora scen. Pjäsen är baserad på P-o Enqvists bok som är baserad på en sann historia. Det är 1768 och det danska hovet är inte så övertygade om att deras Kung Christian kan styra landet på egen hand. Kungen är udda, kanske galen. De tar hjälp av en livläkare och sedan sätter både intriger och maktspel igång.

Det är en pjäs om makt och förbjuden kärlek. Det är även en pjäs om att hantera förändringar.

Det är ett bra manus men jag blir ändå inte så engagerade. Jag upplever ett ganska ojämnt spelande, några skådespelare är alldeles lysande med andra inte har samma klass. Scenografin är väldigt bra, enkel och effektiv, murrig och mystisk när det behövs.

Första akten är lite långtråkig men det blir bättre efter pausen. Det här är knappast det bästa jag sett men inte heller en bottennotering. Lite intressant att ha sett men inget som stannar kvar i hjärtat.

3 thoughts on “Livläkarens besök

  1. Ping: Så snabbt en dag kan gå | På Gång

  2. Nej, så kan det vara ibland. 2015 blev ett klent år för mig när det gäller teater och konserter. Under hösten har inte lusten infallit… kanske beroende på ögonen eller om det varit annat som upptagit mina tankar. För i vanliga fall brukar jag se till att komma iväg på olika evenemang, sådant som blir litet ”grädde på moset” i livet.

Kommentera

