Den varma soppans lov

För många år sedan blev jag väldigt förtjust i soppor. Jag tänkte att jag skulle bli en soppexpert. Men det visade sig vara svårare än jag trott. Jag får inte till några goda soppor, oavsett hur jag gör.

Med tiden har de soppor som man köper på burk och i tetrapak i butiker blivit allt bättre. Numera är jag ofta nöjd då jag äter soppa till middag på kvällen. Lättlagat, varmt och läckra smaker.

Jag brukar sällan tala om min förtjusning till soppor men det händer. Jag rekommenderar gärna soppor som förrätt, särskilt när det ingår i luncher. Det ger en varm och god start. Och jag älskar soppteater.

Det var med stor glädje som jag idag upptäckte att min kollega hade med sig soppa till lunch. En annan kollega kommenterade de goda dofterna. En tredje berättade att hennes familj åt soppa till middag under måndagskvällen.

Mums för mina öron. Att soppan finns och uppskattas. Kanske inte på topp bland maträtter men som en trogen godsak som återkommer hela tiden. Det gillar jag!

 

12 thoughts on “Den varma soppans lov

  1. Jag har jobbat på ett ställe som serverade soppa som dagens, det är inte alltid lätt att få till en bra soppa, men mycket kryddor och experiment är mitt tips . Plöjt kylskåpet och använd fantasin.

  2. När jag är utomlands ser jag ofta hur folk börjar med en soppa före maten, det gör vi aldrig i Sverige. Men jag älskar soppor den här årstiden.

    • Det har tydligen att göra med vad våra kroppar behöver, har jag hört. Vi tillhör, förenklat, en grupp människor som ofta behöver börja med kallt och grönt, därav att vi har traditionen att börja med sallad innan maten. Andra kroppar behöver annat – tex de som har tradition att börja med mizosoppa. Men självklart är vi olika. Och variationen är också god.

      • Fast jag ser det på hotell vid Medelhavet med, att man börjar med soppa om man är vid en buffé. Jag tycker att det är intressant och smart för då äter man kanske inte lika mycket av maten. Jag visste inte att vi i Sverige börjar med sallad innan maten såvida man inte är på en pizzeria. Kanske för att jag alltid äter grönsaksmat?

      • Jo, det stämmer – det är sällan man börjar med sallad när man ska äta en grönsaksrätt. Men på lunchrestauranger är det vanligt och åtminstone fick jag lära med det redan i skola – att grunda med sallad.

      • Jag pratade just med ungarna om sallad i skolan och både jag och dottern minns vitkål och rivna morötter medan sonen (som är en sladdis) har salladsbuffé 🙂

  3. Restaurangen som ligger närmast till på jobbet har gudomliga soppor. Jordärtskocksoppan är to die for!

    Som du säger tycker jag oxå att färdiga soppor blivit mkt bättre på senare år. Knorrs tomatsoppor på påse är en riktig fullträff – alla smaker som jag testat.

Kommentera

