Julhandel

Har ägnat eftermiddagen och kväll åt julhandel. Det innebär att jag strosar runt i affärer och letar inspiration och perfekta julklappar till familjen. Och mig själv. Mer än hälften av alla inköp blir till mig själv. Det tycket jag är bra.

Under mina besök i olika affärer och gallerier, så studerar jag människor. Många är glada och förväntansfulla, andra är effektiva men det finns en hel del som jag inte förstår. Det finns kvinnor som har med sig både syster, mamma och svärmor på shoppingturen. Men ändå är det ingen som tar hand om barnen. Jag får kryssa mig fram bland vilda barn som någon borde ta hand om. Jag förstår inte riktigt hur någon kan tycka att det är kul.

Ett annat exempel som jag studerade var en familj; mamma, pappa och två döttrar på IKEA. Det lilla tjejen pekade på nästan allt och sa ”Pappa, pappa – en sådan önskar jag mig”. Pappan svarade inte. Det var liksom omöjligt eftersom frun höll en evighetslång monolog där hon klagade på mannen. Den äldre dottern hade hörlurar i öronen. Helt orimligt hur de kan stå ut men denna situation. Jag begriper inte att de fixar en sådan shoppingtur.

Nu ska jag packa upp alla mina fynd och börja slå in julklappar.

2 thoughts on “Julhandel

  1. Jag hittar julklappar till mig själv, men köper inte alla, då blir jag ruinerad! Jag gillar att köpa presenter oavsett årstid, speciellt när jag hittar något jag vet mottagaren gillar.

    • Jag älskar också presenter, gillar att ge. Däremot är jag inte lika duktig på att köpa till mig själv. Jag brukar snåla. Så jag är ganska nöjd när jag även tänker på mig själv.

Kommentera

